Taloussanomat
Lue uutinen mobiilisivustolla
Amerikkalaistutkimus:

Oma elämä on blogien ykkösaihe

21.7.2006 10:14 Bloggaajien ehdoton enemmistö ei pyri parantamaan maailmaa vaan kirjoittaa ensisijaisesti omasta elämästään, laaja amerikkalaistutkimus kertoo. Internet myös innostaa monia ensikertalaisia julkaisemiaan omia tekstejään.

Jokainen elämä on blogin arvoinen. Tällaisenkin johtopäätöksen voi tehdä laajasta amerikkalaistutkimuksesta, jonka mukaan blogien ylivoimaisesti suosituin aihe on oma elämä. Siitä kirjoittaa ensisijaisesti 37 prosenttia blogin pitäjistä, kun esimerkiksi seuraavaksi suosituin aihe, politiikka ja hallinto, innoittaa 11 prosenttia kirjoittajista ja viihde vain seitsemää prosenttia.

Kaikkiaan kolmelle neljästä blogin pitäjästä koko kirjoittamisen motiivi on omien kokemusten dokumentointi ja jakaminen toisten kanssa, Pew Internet & American Life Projectin tuorein tutkimusraportti kertoo. Kaksi kolmesa sanoo blogin pitämisen syyksi niin ikään käytännöllisten tietojen ja taitojen jakamisen.

Lukevaa yleisöä blogeilla onkin melko mukavasti: Yhdysvalloissa jo kaksi viidestä aikuisesta netin käyttäjistä kertoo seuraavansa jotain blogia. Kirjoittajien joukko on puolestaan kasvanut kahdeksaan prosenttiin.

Nimellä ja nimimerkillä

Internet on myös monen kirjoittajan muusa. Blogin pitäjistä 54 prosenttia ei omien sanojensa mukaan ole koskaan aiemmin julkaissut kirjoituksiaan tai muuta materiaaliaan. Kirjoittajat ovat niin ikään usein melko nuoria: 54 prosenttia alle 30-vuotiaita, tutkimustulokset kertovat.

Nettikirjoittaminen näyttää myös kontaktihakuiselta: 87 prosenttia bloggaajista kertoo sallivansa lukijoiden kommentit. Toisaalta moni kirjoittajista ei kerro itsestään omalla nimellään vaan 55 prosenttia kirjoittajista kätkeytyy pseudonyymin taakse.

Vain harvoille bloggaajille kirjoittaminen käy työstä. Kahdeksan prosenttia kirjoittajista kertoo ansaitsevansa blogillaan rahaa.

Tutkimusprojektissa lähemmin tarkasteltu bloggaajien otos nousi esiin kaikkiaan 4 753 puhelimitse tavoitetun internetin käyttäjän joukosta.

Jutun kirjoitti: Mika Lahdensivu

Mika Lahdensivu

Kommentoi

Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Uusimmat uutiset

Digiyesterday

2009

Viisi vuotta sitten

Amazon ja Wal-Mart käyvät veristä hintasotaa

24.11.2009 Verkkokauppa Amazon ja kauppaketju Wal-Mart koukuttavat ostajia edullisin hintatarjouksin. Käynnissä on kamppailu on line -asiakkaista ja tulevaisuuden markkinoista.


2011

Kolme vuotta sitten

Onko verkkopalveluusi murtauduttu?

24.11.2011 Digitoday haluaa selvittää, kuinka hyvin suomalaiset suojelevat tietojaan ja minkälaista haittaa tietomurroista on ollut.

.