Taloussanomat
Lue uutinen mobiilisivustolla
Musiikin tyylillä tai soittimen merkillä ei vaikutusta

Tutkimus: Yli 90 minuuttia musiikkia päivässä haitallista kuulolle

18.10.2006 07:01 Yli 90 minuutin päivittäinen musiikin kuuntelu digisoittimilla voi vahingoittaa kuuloa, tuore amerikkalainen tutkimus kertoo.

Pennsylvanian yliopiston audiologian laitoksen tekemän tutkimuksen mukaan kuunteluajan korvakuulokkeilla tulee olla alle puolitoista tuntia päivässä, jos äänenvoimakkuus on 80 prosenttia maksimista. Tutkijat katsovat 80 prosentin äänenvoimakkuuden kovaksi ääneksi.

Kysymyksessä on päivästä toiseen jatkuva kuuntelu. - Emme tarkoita sitä, että vain yhtenä päivänä kuuntelee musiikkia kovaa, tutkija Brian Fligor kertoi Reutersille.

Erityisessä vaarassa ovat ne kuuntelijat, jotka huudattavat laitettaan täydellä teholla yli viisi minuuttia päivässä. Tämä voi johtaa kuulovaurioihin.

Sen sijaan 10-50 prosentin tehoilla digisoitinta kuunneltaessa, vaikka pitkänkin aikaa, ei kuulo heikkene.
Digisoittimien merkillä tai musiikin tyylillä ei ollut merkitystä samalla tavalla kuin äänen voimakkuudella.

Tutkimuksen kohteena oli sata tohtoriopiskelijaa. Tuloksia voidaan soveltaa sekä lapsiin että aikuisiin. Audiologi Fligor kuitenkin huomauttaa, että kuulovaurioiden kehittyminen voi kestää jopa kymmenen vuotta.

Jutun kirjoitti: Marko Mannila

Marko Mannila

Kirjoita kommentti
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias ja ystävällinen, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit. Varauduthan siihen, että linkkejä sisältävät viestit tarkistetaan yksitellen roskapostin suodattamiseksi. Arvostamme mielipidettäsi!
> Lue koko keskusteluetiketti

Uusimmat uutiset

Digiyesterday

Viisi vuotta sitten

Sonera uudistaa valokuitulaajakaistan hintoja

28.05.2007 Teleoperaattori Telia Sonera Finland vauhdittaa valokuituyhteyksien kauppaa tuomalla uuden hinnoittelumallin kuluttajille.


Kolme vuotta sitten

Tietokone auttaa irti tupakasta

28.05.2009 Tutkijat Etelä-Koreassa ja Yhdysvalloissa päättivät ottaa selvää, onko tietokoneesta ja internetistä oikeasti hyötyä tupakoinnin lopettamisessa. Tulosten mukaan on.

.