Taloussanomat
Lue uutinen mobiilisivustolla
Joka haulla uusi huutokauppa

Ajattelu on paksun lompakon veroinen Google-mainonnassa

Markus Varsikko selvittää millä hakusanoilla oma yritys saa näkyvyyttä Google sivuilla.

14.2.2007 16:09 Suomalainen kuluttajakaupan yritys maksaa hakukonemarkkinoinnista 3,5 euroa syntynyttä kauppaa kohti. Toisen, b2b-alalla toimivan suomalaisyrityksen kustannus kauppaa kohti on 52 euroa. Molemmat ovat tyytyväisiä, sanoo Getitright Oy:n Markus Varsikko.

Hakukonemarkkinointi poikkeaa radikaalisti kaikista aikaisemmista menetelmistä. Se tarjoaa mahdollisuuden tavoittaa asiakkaat silloin kun he ovat ostoaikeissa ja tehdä kaupat saman tien. Kaupan tekemisen kustannus saattaa lähentyä nollaa.

Lisäksi hakukonemarkkinointi on käytännössä ainoa media, jolla pk-yritys voi saada tuotteitaan esille globaaleilla markkinoilla.

Varsikon ja Googen Suomen johtaja Petri Kokon mukaan vasta harvat yritykset ovat ymmärtäneet hakukonemarkkinoinnin tarjoamat mahdollisuudet. Tämän takia kilpailu oikeista hakukoukuista, hakusanoista, on vielä heikkoa ja terävällä ajattelulla ja hyvällä tutkimustyöllä pääsee yhtä hyviin tuloksiin kun ostamalla suuren joukon hakusanoja.

Kokko vakuuttaa, että Googlen varsinaiset, sisältöön kohdistuvat hakutulokset ovat pyhiä, eikä niihin pääse vaikuttamaan millään rahalla. Sen sijaan mainoslinkeistä käydään joka haun yhteydessä uusi huutokauppa.

Mainoslinkkejä voi olla useita kymmeniä, mutta käytännössä vain etusivulle sijoittuvilla on merkitystä. Linkkipaikkojen huutokauppa ratkaisee tekstimainosten järjestyksen. Huutokauppa ei perustu pelkästään siihen, paljonko mainostaja on valmis maksamaan näkyvyydestä vaan myös mainoksen sopivuudella tehtyyn hakuun on merkitys.

Googlella on oma, supersalainen kaava mainoksen relevanttiuden laskemiseen. Tarkoituksena on, että sekä varsinaiset hakutulokset että mainokset palvelevat hakujen tekijää mahdollisimman hyvin. Jos tieto ei kohtaa hakijaa, menettää hakukone merkityksensä ja luotettavuutensa ja samalla sen liiketoimintamahdollisuudet kutistuvat.

Kaupan kustannus lähenee nollaa

Petri Kokko sanoo, että hakukonemarkkinointi yhdessä automatisoidun tilausjärjestelmän kanssa voi viedä yksittäin kaupan solmimisen kustannukset lähelle nollaa. Perustana on silloin isolla työllä ja rahalla rakennettu kaupanteko- tai välitysjärjestelmä, mutta muuttuvien kustannusten mataluus antaa mahdollisuuden myydä tuotteita erittäin pienelläkin marginaalilla.

Varsikko esitteli tiistaina Helsingissä nimeltä mainitsemattomien asiakkaidensa aitoja kustannuksia. Alla olevan taulukon mukaan 24 prosenttia tunnetun yrityksen verkkotilauksista tuli Google-mainosten kautta. Hakukonemainonnan kustannukset olivat 3,49 euroa tilausta kohti.

Vastaavassa b2b2-esimerkissä kaikkien vierailijoiden lukumäärä oli noin 1 700. Yli puolet syntyneistä sopimuksista tuli sisään hakukoneen kautta. Kustannus yhtä sopimusta kohti oli 51,7 euroa.

Varsikon mukaan kustannukset muihin markkinointimenetelmiin verrattuna jäävät jopa kymmenesosaan.


Google-kustannus kauppaa kohti
Asiakasesimerkki kuluttajamarkkinoinnista
Kaikki vierailijat 170059
Lisätietopyynnöt 24370
Tilaukset 8667
Joista hakukoneiden kautta tulleiden osuus:  
Kaikki vierailijat 29%
Lisätietopyynnöt 35%
Tilaukset 24%
Hakukonemainonnan kustannukset:  
Kaikki vierailijat (CostPerVisitor) 0.20€
Lisätietopyynnöt (CostPerAction) 1.17€
Tilaukset (CostPerSales) 3.49€
   

Lähde: Get It Right

Jutun kirjoitti: Timo Poropudas

Timo Poropudas

Mainitut yritykset

Kommentit (5)

Sivut: 1
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Tämä juttu oli melko kritiikitön Google-mainos. Itsekin mainostan siellä, mutta tämä tarina oli kuin heidän itsensä kirjoittama.
PJK 14.2.2007 20:07

Anonyymi
Myös minä mainostan Googlessa, mutta jutussahan tulikin jo mutkan kautta esille hakukonemarkkinoinnin Akilleen kantapää: "mainoslinkeistä käydään joka haun yhteydessä uusi huutokauppa". Tämä tarkoittaa myös sitä, ettei hakukonemarkkinointi voi koskaan olla mitään muuta kuin toissijainen tai täydentävä valinta.

Entäpä jos et saakaan mainosviestiäsi esiin ja tuotteet ovat jo kanavassa, tai jos Google päättää, ettei hyväksykään sanavalintojasi. Aivan hillitön riski sille, että vaikka Price ja Product olisivat kohdallaan, niin Promotion jäisikin toteutumatta.
Kraftlust 14.2.2007 21:12

Anonyymi
> Tämä juttu oli melko kritiikitön Google-mainos.
> Itsekin mainostan siellä, mutta tämä tarina oli kuin
> heidän itsensä kirjoittama.

Ei mitään uutta auringon alla - Digitodayhan julkaisee tiedotteet sellaisenaan. Ja mikäli kyseessä on SanomaWSOY:n palvelu (Welho yms), uutiskynnys täällä on yllättäen erittäin alhainen...
Konsultti 15.2.2007 11:11

Anonyymi
Googlen dominanssi on hämmentävä. Luin kiinnostuneena ja sain mielestäni uutta tietoa (oli se lähde sitten mikä hyvänsä, kunhan pitää paikkansa). Markkinointi hakukoneissa on ajankohtainen aihe, josta olen lukenut aivan liian vähän lukuihin pohjautuvaa tietoa. Krittiikiä googlea kohtaan varmasti on ja tulee, mutta eipä käy kieltäminen, että se toimii. If you cannot beat them, join them
Tiedonjanoinen 15.2.2007 14:48

Anonyymi
Mainostaminen googlessa on mielestäni ylikorostunut asia. Sen etuja ei käy kieltäminen, mutta mukana on selvästi turhaa hypetystä. Netissä on jotain muutakin. :o)
Putkikauppa.com 20.2.2007 17:33
Sivut: 1
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Uusimmat uutiset

Digiyesterday

2009

Viisi vuotta sitten

Nokia Siemens potki pomot kiertoon

20.04.2009 Henkilöstöjohtaja Bosco Novakista tulee verkkoyhtiön uusi markkinointijohtaja. Uudeksi henkilöstöjohtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi nousee Hans-Jürgen Bill.


2011

Kolme vuotta sitten

Intel alkaa tukea Android-tabletteja

20.04.2011 Intel ryhtyy tukeamaan Android-pohjaisia taulutietokoneita. Samalla yhtiö hyppää ainakin osittain kilpailijan kelkkaan ja kääntää selkänsä omalle Meego-käyttöjärjestelmälleen.

.