Taloussanomat
Lue uutinen mobiilisivustolla
Simpsoneiden ruoka tuli kauppaan

Simpsoneiden markkinointi ei jää pelkkiin leffajulisteisiin

Simpsoneiden suosikkiruokaa saa nyt kaupasta.
Kuva: AFP

6.7.2007 15:40 Elokuvan markkinoinnissa on menty taas askel eteenpäin. Yhdysvalloissa lähikauppoja on muutettu tv-sarjasta tutuiksi liikkeiksi, ja Simpsons-elokuvan kotikaupunkia etsitään nettiäänestyksellä.

Yhdysvalloissa uuden Simpsons-elokuvan markkinointi on poikkeuksellista. Tavallisten muovifiguureiden, makeisten ja muiden tuotteiden lisäksi tv-sarjan Kwik-E-Mart-lähikauppoja on ilmestynyt katukuvaan Yhdysvalloissa.

Yhteensä yksitoista 7-Eleven-kauppaa muuttui maanantaina sarjan esikuvan mukaiseksi. Kaupoissa myydään Simpsoneista tuttuja tuotteita kuten Krusty O -muroja, Buzz Cola ja Squishee Slurpee -juomia. Monen pettymykseksi Homer Simpsonin suosimaa Duff-olutta ei kauppojen hyllyiltä löydä, koska elokuva on suunnattu nuorille.

Kwik-E-Martit muuttuvat takaisin 7-Eleveneiksi heinäkuun lopussa.

Televisioyhtiö Fox yhdessä USA Today -sanomalehden kanssa etsii parasta Springfield-kaupunkia maan neljäntoista samannimisen kaupungin joukosta. Lukijat voivat äänestää suosikki-Springfieldiään netissä. Kilpailun voittaja isännöi elokuvan erikoisensi-illan.

Suomessa vastaavia markkinointitempauksia ei ole suunnitteilla. Elokuvan ympärille tehtyjä muovifiguureita ja pehmoleluja on ollut myynnissä jo jonkin aikaa. Helsingin Tennispalatsissa on muutaman viikon ajan ollut ihmeteltävänä Simpsoneiden sohva.

– Menemme elokuvan markkinoinnissa aika peruskuvioilla. Mitään erikoista emme ole rakentaneet tämän elokuvan ympärille, kertoo FS Filmin markkinointipäällikkö Katja Kajes.

Simpsonit näkyvät kesän edetessä enemmän katukuvassa. Kotimaisia yrityksiä on lähtenyt hakemaan myynnin lisäystä elokuvan tuomalla nosteella.

Hesburger on aloittanut Simpsons-lastenaterian myynnin, syksymmällä Halva tuo markkinoille makeisia, ja Olvi tekee virvoitusjuomia.

Kaikki tuotteet eivät ehdi markkinoille elokuvan ensi-illan aikaan, esimerkiksi virvoitusjuomia ja donitseja tulee myyntiin myöhemmin. Tämä johtuu siitä, että lisenssioikeuksien hankkiminen on vienyt ennakolta arveltua enemmän aikaa.

FS Filmin Katja Kajes kertoo ottaneensa yhteyttä jo viime kesänä ja syksynä suomalaisiin yrityksiin tuotteiden lisenssointiasioissa.

– Suomessa yritykset olivat kiinnostuneita, mutta studioilla asioiden käsittelyyn meni kauan aikaa, Kajes kertoo. Vaikka kaikki eivät ehdikään myyntiin heinäkuun lopussa, uskon, että kiinnostusta tuotteisiin ja elokuvaan riittää syksylläkin.

Elokuvan suomeksi dubbaamisesta on tullut paljon pääosin negatiivista palautetta. Ruotsia lukuunottamatta elokuva dubataan kaikissa muissa Pohjoismaissa.

– Dubbausversiolla halusimme saada perheet liikkeelle katsomaan elokuvaa. Suomenkielistä Simpsonia voi katsoa suurimmissa kaupungeissa, Kajes kertoo.

Elokuun 27. päivä ensi-iltansa saava Simpsons-elokuva on levityksessä alkuperäisversiona 65:llä filmillä, suomenkielisiä on filmejä on 15.

Jutun kirjoitti: Kaisu Lehtinen

Kaisu Lehtinen

Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.

Mainitut yritykset

Kommentoi

Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Uusimmat uutiset

Digiyesterday

2009

Viisi vuotta sitten

Veikkaus sai verkkosivut pystyyn sutjakasti

22.10.2009 Veikkauksen verkkosivut kaatuivat elokuussa. Viestintäviraston tietoturvayksikön Cert-fi:n päällikkö Erka Koivunen kehuu yhteistyötä tapauksen selvittelyssä.

.