Taloussanomat
Lue uutinen mobiilisivustolla
Ekspress Grupp

Virolaiskonserni hyppää nettimainontaan

Kuva: Martti Kainulainen/Lehtikuva

3.8.2007 10:49 Viron suurin mediakonserni Ekspress Grupp osti torstaina Baltian maissa toimivan internet-mediayhtiön Delfin. Kaupan myötä virolaiskonserni nousee Baltian markkinajohtajaksi internet-mainonnassa.

Delfin oman arvion mukaan sen ylläpitämillä sivuilla Virossa, Latviassa, Liettuassa ja Ukrainassa käy päivittäin 700 000 eri kävijää ja sillä on Baltian internet-mainosmarkkinoista noin 45–48 prosentin osuus.

Kauppahinta Delfistä oli 846 miljoonaa kruunua eli noin 54 miljoonaa euroa, mikä on lähes yhtä paljon kuin Ekspress Gruppin liikevaihto vuonna 2006.

Ekspress Gruppiin kuuluu muun muassa Eesti Express ja Eesti Päevaleht -lehdet. Sen tuotteita käyttää noin 60 prosenttia virolaisista.

Express Grupp pyrkii kaupan avulla hankkimaan uusia lukijoita omille palveluilleen sekä laajentamaan toimintaansa internetin puolella.

– Delfin osto muuttaa tähänastisen perinteisen mediayrityksen yhtiöksi, jossa lähes 13 prosenttia ryhmän liikevaihdosta ja 30 prosenttia ryhmän voitosta alkaa kertyä Internetistä, sanoo Express Gruppin hallituksen puheenjohtaja Priit Leito tiedotteessa.

Leito uskoo, että Delfin liikevaihto kuluvana vuonna on noin 7,3 miljoonan euroa. Yhtiön liikevaihdon ilmoitetaan kasvavan noin 30 prosenttia vuodessa, ja sen myyntitulot olivat vuonna 2006 noin 5,7 miljoonaa euroa.

Kauppa edellyttää vielä kilpailuviranomaisen hyväksyntää.

Jutun kirjoitti: Petro Poutanen

Petro Poutanen

Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.

Kommentoi

Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Uusimmat uutiset

Digiyesterday

2009

Viisi vuotta sitten

Musiikkipelit painuivat pohjalle

21.10.2009 Lätkäpeli NHL 10 jatkoi Suomen pelimyynnin ykkösnimenä viikoilla 41 ja 42. Musiikkipelit sen sijaan vajosivat entistä alemmas.


2011

Kolme vuotta sitten

Uudet tilaajat loppuvat China Mobilelta

21.10.2011 China Mobilella alkaa olla vaikeuksia löytää uusia tilaajia, ja operaattori joutuu hakemaan uutta bisnestä internetistä ja dataliikenteestä.

.