Taloussanomat
Lue uutinen mobiilisivustolla
50 000 hengen vetoomus vaikutti

Facebookin perustaja pyytää anteeksi

Anteeksi, sanoo Mark Zuckerberg.

6.12.2007 15:12 Facebookin perustaja Mark Zuckerberg on pyytänyt anteeksi tapaa, jolla yritys otti käyttöön mainosjärjestelmän. Facebook taipui viime viikolla muutokseen kun sitä vaadittiin vetoomuksessa, jossa oli yli 50 000 nimeä.

Beacon-mainosjärjestelmä seuraa yhteisön jäsenten verkko-ostoksia Facebookin ulkopuolisissa verkkokaupoissa ja käyttää tuota tietoa myydäkseen mainoksia. Yhteisön jäsenet kapinoivat tätä vastaan anoen sen loukkaavan heidän yksityisyyttään.

Protestin seurauksena Beaconista seurantaa muutettiin niin, että se seuraa vain siihen luvan anteita. Aikaisemmin seurannasta pääsi pois vain kieltäytymällä erikseen seurannasta.

Mark Zuckerberg julkaisi anteeksipyyntönsä Facebook-blogissa.

- Olemme tehneet paljonvirheitä tämän toiminnan kehittämisessä, mutta epäonnistuimme vielä enemmänvirhein käsittelyssä. Hoidimme tämän homman huonosti ja pyydän anteeksi sitä.

Jutun kirjoitti: Timo Poropudas

Timo Poropudas

Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.

Mainitut yritykset

Kommentit (10)

Sivut: 1
EdellinenSeuraava

Anonyymi
ne_välilyönnit_välilyönnit..
Anonyymi: typomaster 200 6.12.2007 15:54

Anonyymi
välilyöntejätosiaanpuuttuu
Anonyymi: väliväli 6.12.2007 16:14

Anonyymi
Digitodayn sietäisi käyttää oikolukua.
Anonyymi: Fix typos 6.12.2007 16:31

Anonyymi
Ihmetyttää miten Timo Poropudas osaa uutinen toisensa perään kirjoittaa uutisensa noin huonosti, koettaisit edes opiskella kielioppia tai ottaa neuvoa vinkeistä. Ei hyvää päivää.
Anonyymi: Putkiradion kuunteli 6.12.2007 16:54

Anonyymi
Zuckerberg taitaa pahoitella sitä, että jäivät kiinni. Mainossysteemihän oli niin härskisti tehty, ettei sellainen synny vahingossa.
Anonyymi: Mika H- 6.12.2007 17:18

Anonyymi
Facebookin temppu oli tosiaan aika törkeä, mutta aika huvittavalta tuntuu ihmisten reaktiot - Apua, joku voi nyt selvittää mitä olen tehnyt netissä! Ihan kuin sitä yksityisyyttä olisi ollut ennen Beaconiakaan internetissä, etenkään Facebookissa.
Anonyymi: Kimmo 6.12.2007 18:19

Anonyymi
Ei yksitysyyttä.. mutta illuusio on tärkein. Niinhän se muutenkin tässä maailmassa toimii?
Anonyymi: Captain Obvious 7.12.2007 9:51

Anonyymi
Pisteet siitä, että korkein kuviteltavissa oleva taho myöntää julkisesti, että homma munittiin.

Virhepisteet vetoomuksen 50000 akäyttäjälle siitä, että he voivat kuvitella ilmaisen lounaan jatkuvan ikuisesti. Maksun aika koittaa, tavalla tai toisella, mitä todennäköisimmin mainosmuodossa.
Anonyymi: Slakka 7.12.2007 10:00

Anonyymi
Virhepisteet vetoomuksen 50000 akäyttäjälle siitä, että he voivat kuvitella ilmaisen lounaan jatkuvan ikuisesti. Maksun aika koittaa, tavalla tai toisella, mitä todennäköisimmin mainosmuodossa.

Sitten varmaan lähtevät käyttäjätkin. Se, että käyttää jotain ilmaisena, ei tarkoita sitä, että sen käytöstä maksaisi.
Anonyymi: nm 7.12.2007 13:44

Anonyymi
Mitäs tuossa on nyt niin ihmeellistä? Täsmälleen samaanhan nuo plussa- sun muut etukortitkin perustuvat. Niillä seurataan ostostottumuksiasi ja sillä tavalla kohdennetaan mainontaa ja ohjataan ostoksille.
Anonyymi: Antti 12.12.2007 17:29
Sivut: 1
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Uusimmat uutiset

Digiyesterday

2009

Viisi vuotta sitten

Affecto palkkasi maajohtajan Suomeen

26.10.2009 Affecto on nimittänyt Suomen liiketoiminnoista vastaavaksi maajohtajaksi Ray Bymanin.


2011

Kolme vuotta sitten

SAP tuplasi tuloksen

26.10.2011 Ohjelmistotalo SAP:n tulos parani, kun yhtiö onnistui alentamaan kilpailija Oraclelle menevää korvaussummaa.

.