Taloussanomat

Tv-ohjelmien nettitallennuksesta sopu: Ehtona pakolliset mainokset, aikaraja ja uusi maksu

Kuva: Lehtikuva

15.2.2014 06:00 Tekijänoikeusjärjestöt, tv-yhtiöt ja operaattorit lähestyvät sopua tv-ohjelmien tallentamisesta verkkopalveluna. Sopimus tuo nettitallenteisiin takarajan ja mainokset, joiden yli ei pysty kelaamaan. Myös tallennuspalvelujen hinnat saattavat nousta.

Operaattorit TeliaSonera, Elisa ja DNA sekä tv-yhtiöt ja tekijänoikeusjärjestöt ovat jättäneet opetus- ja kulttuuriministeriölle sopimus- ja lakiehdotuksen. Ehdotuksen mukaan operaattorit voisivat jatkossakin tarjota asiakkailleen tv-ohjelmien tallennusta ja katselua nettipalveluna.

Ehdotuksen käytännön toteutuminen vaatii vielä uudistuksen tekijänoikeuslakiin sekä useita neuvotteluja toimijoiden välillä. Esimerkiksi teknisistä ratkaisuista on neuvoteltava. Ehdotetut uudistukset eivät siis todennäköisesti astu voimaan vielä keväällä.

Tv-ohjelmien tallennus kuuluu muun muassa Soneran ja Elisan Viihde-nimisiin verkkopalveluihin. Tv-yhtiöt ja tekijänoikeusjärjestöt ovat pitäneet palveluita laittomina, ja osapuolet neuvottelivat tallennuksesta jo vuosi sitten.

Ehdotuksen mukaan tallennukset olisivat määräaikaisia, ja operaattorien verkkopalveluihin tallennetut tv-ohjelmat säilyisivät jatkossa enintään kahden vuoden ajan.

Nykyään tv-ohjelmien mukana tulevat mainokset on voinut kelata yli verkkopalveluissa. Ehdotuksen mukaan verkkopalveluihin tallennettujen tv-ohjelmien yhteydessä olisi jatkossa mainoksia, joita ei voisi kelata. Tämä ei tietenkään koskisi Ylen ohjelmia.

– Mainokset voisivat olla esimerkiksi tallennuksen alussa, kuten tv-kanavien omissa verkkopalveluissa, sanoo johtava lakimies Jyrki Arjanne Elisalta.

Mainospaikkoja tallenteisiin myisivät kaupalliset tv-yhtiöt, joille operaattorit sitoutuisivat raportoimaan katsojamääristä.

– Tallenteissa olleet mainokset vanhenevat nopeasti. Ajatuksena on, että sinne voisi myydä ajankohtaiset mainokset, kertoo Jorma Härkönen, MTV:n internet- ja kuluttajaliiketoiminnan johtaja.

Ehdotuksen mukaan operaattorit maksaisivat mainospaikoilla tv-yhtiöille oikeudesta käyttää näiden lähettämää ohjelmaa tallennuksiin.

Tekijänoikeusjärjestöille
uusia korvauksia

Tekijänoikeusjärjestöille operaattorit ja muut verkkotallennuksen tarjoajat joutuisivat ehdotuksen mukaan korvaamaan riihikuivalla rahalla.

Verkkotallennuksen tarjoajien olisi jatkossa maksettava tekijänoikeusjärjestöille lisenssimaksua eli tariffia. Maksu sisältäisi kaikki verkkotallennuksen vaatimat tekijänoikeudelliset osuudet eli ohjelman vastaanoton, teoskappaleen valmistuksen ja yleisölle välittämisen.

Tekijänoikeuksista sopiminen on tarkoitus toteuttaa "yhden luukun periaatteella".

– Se tarkoittaa, että tekijänoikeuden haltijoiden oikeudet voisi ostaa yhdellä kertaa, eikä pelkästään kotimaasta vaan koko maailmasta, kertoo toimitusjohtaja Pekka Rislakki tekijänoikeusjärjestö Kopiostosta.

Rislakin mukaan lisenssimaksun perusteet olisivat kaikille samat. Lopullisen laskun suuruuteen vaikuttaisivat tallennusten kesto sekä verkkopalveluiden asiakasmäärät.

– Lisenssin ehdot ovat saman tyylisiä kuin televisio-ohjelman edelleen lähettämisessä, Rislakki kertoo.

Lisenssimaksun suuruudesta ei ole vielä tarkkaa päätöstä, eikä sitä aiota kertoa julkisuuteen. 

– Se on liikesalaisuus, kertoo Elisan Jyrki Arjanne.

– Meillä on kuitenkin haarukoitu se asia eli tiedämme missä suurin piirtein mennään.

Arjanne ei osaa vielä sanoa, vaikuttaako uusi maksu tallennuspalvelun hintaan asiakkaille.

– Loppuasiakkaiden hinnoista on vielä aikaista sanoa.

– Se on selvä kustannuskomponentti lisää. Ei se nyt ainakaan helpota.

Arjanteen mukaan sopimuksen ansiosta operaattorit voisivat myös toteuttaa uusia tv-palveluja esimerkiksi eri päätelaitteille.

Ihan välittömästi ehdotukset eivät kuitenkaan toteudu, sillä ehdotuksen toteutuminen vaatii käytännössä vielä paljon työtä.

Lakiuudistusta toivotaan
keväällä

Tekijänoikeusjärjestöt, tv-yhtiöiden ja operaattoreiden neuvottelut saivat uutta vauhtia viime syksynä, kun ne saivat tietää Opetus- ja kulttuuriministeriön aikeista uudistaa tekijänoikeuslakia. 

Tekijänoikeuksien välittäminen "yhden luukun periaatteella" verkkotallennusta varten vaatii nimittäin uuden säädöksen tekijänoikeuslakiin. Järjestöt ja yritykset toivovat, että lakiuudistus käsitellään vielä kevään aikana.

Lakiuudistuksen mentyä eteenpäin osapuolet voivat ryhtyä tekemään teknisiä uudistuksia. Toistaiseksi on vielä auki, miten tv-kanavat voivat myydä ja näyttää uusia mainoksia operaattoreiden hallinnoimissa kanavissa.

– On olemassa erilaisia jakelumalleja, ja kaikki vaikuttaa kaikkeen, sanoo Härkönen MTV:ltä.

Jutun kirjoitti: Perttu Pitkänen

Perttu Pitkänen

Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.

Kommentit (143)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 15
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Ja kaupalliset kanavat taas ampuivat itseänsä jalkaan !
Anonyymi: Miksutin 15.2.2014 6:40

Anonyymi
Stanan juntit! Ei nää diootit vieläkään tajua, miten tää homma toimii IRL!
Lopettakaa toi säätäminen ja antakaa ihmisten maksaa joitakin senttejä turhuudestanne, niin massa hoitaa tulonne! Eli kun ette yritä liikaa, niin lopputulos on parempi!
Nää TO-mafiosot ei funtsaa muuta kuin omaa etuaan ja sillä ei ole mitään tekemistä tuotantoketjun ääripäiden kanssa!
Anteeksi huutomerkkien runsas viljely, mutta on tää niin äärettömän yksinkertainen kuvio, ettei pää kestä moista välistä vetämisen sallimista!

Neuvotelkaa suoraan tuotantoyhtiöiden kanssa ilman TO-mafian välistävetomahdollisuutta ja homma alkaa toimia kuten sen piti jo alunperin toimia!
Tää on totaalista pelleilyä, eikä toimi muualla kuin TO-mafian märimmissä unelmissa!

Todellisessa maailmassa homma toimii ainoastaan niin, kuten HBO pyrkii sitä toteuttamaan; ovat vaan tyytyväisiä, että sarjoja katsotaan. Rahastus voidaan hoitaa myös ilman välikäsiä, joten tämä huomioitakoon tulevia lakeja säädettäessä!
V?tun 'kasettimaksut' ym. shitti äkkiä sinne pimeimpään aukkoon, mistä niitä ei olisi ikipäivänä pitänyt ulostaa asiakkaiden ( huom. Maksajien!) ongelmaksi!

Lopettakaa jo tuo pelleily!!!
Anonyymi: reality 15.2.2014 6:45

Anonyymi
Ihmeellistä eilispäivän puuhastelua. TV-kanaviin pohjautuva sisällön jakelu on kuluttajan kannalta voimakkaasti rajoittunut niin sisällön, katseluajan kuin katselupaikan ja laitteiden suhteen. TV tulee kuolemaan kovaa vauhtia. Nettitallentaminen antanee sille hieman lisäaikaa, mutta ehdotettu lainsäädännön ja palveluiden virittely tukemaan vanhoja TV-kanavia pyörittäviä mediataloja kuulostaa ihan naurettavalta puuhastelulta. Ulkomaiset sisällön jakelijat tehokkaine ja hyvin käytettävine nettipalveluineen tulee ajamaan näistä kehityksen jarruttamiseen keskittyvistä vanhoista toimijoista ohi vasemmalta ja oikealta.

Kohta sitten Suomen vanhoissa mediataloissa ihmetellään, että ohhoh kun tuli media-alan digitaalinen murros ja mites me ei päästy mukaan - vaikka niin paljon yritettiin jarruttaa.
Anonyymi: jarrullavoittoon 15.2.2014 6:46

Anonyymi
Pakotetaan katsomaan mainoksia. Tämä on jo liikaa.
Anonyymi: KaverinPoika 15.2.2014 6:53

Anonyymi
MTV3 ja Nelonen eli Sanomat sinetöivät operaattoreiden kanssa yhdessä kanaviensa lopun. Katseltavaa löydän Netflixistä ja HBOsta ja uutiset näen YLE Areenalta ilman mainoksia. Nykyisin netti tarjoaa niin paöjon katsottavaa, että televisiosta voisi jättää ohjelmien vastaanoton kokonaan pois. Suurimmat häviäjät löytyvät kaupalliselta puolelta mainosmyynnin entisestään vähentyessä ja tekijänoikeusjärjestöt saavat entistä vähemmän rahaa.
Anonyymi: Harry-Beaver 15.2.2014 7:11

Anonyymi
Lupaan että en osta mitään tuotetta tai palvelua johon törmään näissä pakkomainoksissa.
Anonyymi: Issakainen 15.2.2014 7:15

Anonyymi
Hyvin ennakoitu valmius. Ilmankos nettikanaville onkin tullut pakkomainoksia nyt jo vuoden alusta asti muutoksina ja joita ei enää pystykään ohittamaan. Ärsyttävyydelläkin on rajansa! Tähän asti on pystynyt välttämään mainosten pakkosyöttöaivopesun. Varsinkin kun ne toistuvuudessaan ovat täysin typeriä, valitettavasti. Jo on aikoihin eletty. Vähäinen intensiivinen aika on pakkotapettava oheistoiminnalla.Kiitos informaatiosta! Oppia jo ikä kaikki.
Anonyymi: jokapaikanhöylä 15.2.2014 7:33

Anonyymi
Miksi mainoksia tehdään? Jos kukaan ei katso niitä tai vain äärimmäisen harva, mainokset menevät hukkaan. Jos kansa ei osta mainostettavia tuotteita, mainokset menevät myös harakoille. Kaupan alkaa olla vain mainostuotteita, joten niitä voisi ja on pakkokin ostaa mainostamatta. Mainoksilla toisin sanoen jaetaan tuskin enää edes markkinaosuuksia. Jos jaetaan, puskaradio hoitaa varmasti asian ilmaiseksi. Puskaradio toimii netissäkin. Eikö 'suusta suuhun' -aikaan uskalleta enää heittäytyä?
Anonyymi: mainosturhake 15.2.2014 8:03

Anonyymi
"operaattorit maksaisivat mainospaikoilla tv-yhtiöille oikeudesta käyttää näiden lähettämää ohjelmaa".

"Verkkotallennuksen tarjoajien olisi jatkossa maksettava tekijänoikeusjärjestöille lisenssimaksua eli tariffia"


Jos tv-yhtiöt on se alkulähde, niin miksei ne hoida myöskin ne tekijänoikeusmaksut?
Anonyymi: välikäsiä 15.2.2014 8:07

Anonyymi
Seuraava looginen askel lienee mainosten ohittamisen estäminen digiboxeissa ja niiden valmistajille ja maahantuojille määrättävä ylimääräinen tekijänoikeusmaksu.

Ei ole yllättävää että vanhakantaiset mediatalot ja tekijänoikeusjärjestöt jarruttavat vanhoja toimivia ansaintamalleja rikkovien uusien teknologioiden hyödyntämistä, mutta yllättävää on miten sokeasti lainsäätäjät seuraavat näiden talutusnuorassa. Täällä haikaillaan uuden Nokian perään mutta ei tajuta että fiksulla yhteistyöllä "Netflix" olisi voinut tulla Suomesta.
Anonyymi: Jokamies 15.2.2014 8:32
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 15
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Uusimmat uutiset

Digiyesterday

2011

Viisi vuotta sitten

Gmailin sekava ulkoasu uudistuu – katso kuva

01.07.2011 Google aikoo uudistaa Gmail-sähköpostinsa ulkoasua. Hakukonejätin tarkoituksena on karsia suositun sähköpostin käyttöliittymästä ”tarpeetonta sotkua”.


2013

Kolme vuotta sitten

Apple anoo iWatch-nimeä – nyt Japanissa

01.07.2013 Applen älykello näyttää entistä todennäköisemmältä uuden tavaramerkkihakemuksen myötä.

.