Taloussanomat

Uusi aika pelaamisessa alkaa – tällainen on suomalainen P.O.L.L.E.N

Avaruusaseman viestintätila. Kuvaa on rajattu alkuperäisestä 16:9-kuvasuhteesta.

12.3.2016 06:07 Digitoday testasi suomalaista peliä virtuaalitodellisuuslaseilla. Pelikokemus nousee aivan toiselle tasolle, kirjoittaa Digitodayn Henrik Kärkkäinen.

Myst oli massiivinen seikkailupelihitti 90-luvulla. Sitä on yritetty tehdä uudelleen kerta toisensa jälkeen, mutta harva pystyi saavuttamaan alkuperäisen viipyilevää magiaa.

Osansa Mystin viehätyksessä oli siinä, että siinä oli jotain uutta – tai ainakin resepti oli saatu toimimaan ensimmäistä kertaa oikein. Kaikki eivät siitä tietenkään tykänneet, sillä kiireetön etsiskely, löytäminen ja ongelmanratkonta eivät yksinkertaisesti sovi kaikille.

Ensi kuussa olisi tarjolla taas ensi kertaa aivan tuoretta kokemusta suomalaisvoimin. Helsinkiläinen Mindfield Games -pelistudio on nimittäin julkaisemassa P.O.L.L.E.N-nimistä tutkimus- eli eksploraatiopeliään, joka ilmestyy – töttöröö – virtuaalitodellisuuslaitteille.

Tässä yhteydessä laitteet tarkoittavat tehokasta pc:tä ja Oculus Rift- tai HTC Vive -virtaalilaseja. Playstation 4 ja Playstation VR liittyvät seuraan loppuvuodesta.

Pieleen meni ja jotain tarttis tehdä

Pelin tapahtumat sijoittuvat Saturnuksen Titan-kuulle, jossa pelaajan tulee selvittää, mitä avaruusaseman henkilöstölle on tapahtunut.

Tavallisella näyttöruudulla pelattuna pelaaminen on "vain" tavallista eksploraatiopelaamista. Juonta ei hirveästi selitetä, vaan se on pystyttävä päättelemään itse ympäristöön jääneistä vihjeistä ja tallenteista. Etsivä löytää ja tarkka etsivä löytää vielä enemmän.

Pelimaailmassa on paljon esineitä, joita voi nostella käsiinsä, pyöritellä, heitellä tai potkia. Esineet voivat myös toimia keskenään, joten jos avaruusasemalla olleen aikakauslehden lämmittäminen mikroaaltouunissa kiinnostaa, niin siitä vaan. Ympäristö on luotu suurella pikkutarkkuudella ja yksityiskohdille omistautumisella.

Maailma on hauskan retroscifiä. Tietokoneet ovat 80–90-lukulaisia tai vanhempiakin, mutta muuten maailma on moderni. Peli on tunnelmallinen ja hetkittäin uhkaava, mutta ei pelottava. Ei ole pelkoa, että kulman takaa syöksyisi hetken kulutta kahdeksanpäinen aliencylonimutantti, jota vastaan joutuisi taistelemaan henkensä edestä. Aikaa on.

VR tuntuu ihan tosissaan

Pelikokemus nousee aivan toiselle tasolle, kun avaruuteen sukeltaa Oculus Riftin kuluttajaversio päässään.

Normaaliolosuhteissa peliä pelattaisiin Riftillä ja pädillä, mutta kehitysversiossa käytettiin vielä näppäimistöä ja hiirtä.

Käsien ja pään liikkeiden yhteiskäyttö luo oudon kaksijakoisuuden kontrolleihin. Maisema muuttuu päätä kääntämällä. Esineitä lähemmäskin pääsee eteenpäin kumartumalla, mutta valinnat ja liikkuminen tehdään sormin. Tähän tottuu kuitenkin melko pian.

Toimittaja katselee avaruusaseman kattoa Oculus Rift päässään.

Pään kääntely tuo ylhäällä näkyviin katon, alhaalla taas pelaajan käyttämään astronautin kypärään liittyvät signaalivalot. Taaksepäin katsominen näyttää kypärän ei-läpinäkyvän niskan. Selkäpuolelle nähdäkseen on käännettävä ympäri koko pelaajahahmoa, ei vain katsetta. Ratkaisu toimii hyvin.

Virtuaalikokemuksen voimakkuus vaihtelee yksilöllisesti. Portaiden nouseminen Rift päässä tuntui vahvasti, mutta hyppy yläkerrasta kahteen kertaan samalla alaspäin katsoen tuntui jo tosissaan. Kolmatta loikkaa ei olisi enää huvittanut tehdä, ainakaan ilman vieressä varmuuden vuoksi olevaa muoviämpäriä.

Eli kyllä, efekti toimii.

Osa kokemuksen voimakkuudesta on ensikertalaisuutta. Vaikka virtuaalilasit päässä on tullut nähtyä monenlaista demoa, oikeaa ja näyttävää peliä ei ole vielä tullut pelattua.

Avaruusaseman laboratorio. Kuvaa on rajattu alkuperäisestä 16:9-kuvasuhteesta.

Kaikkien herkkua tämä ei vielä ole, sillä virtuaalilasit maksavat vielä useimmille ihan liikaa – puhumattakaan siitä, että pc:n päivittämiseksi VR-kuosiin pitää viedä mummon perintöhopeat kaniin.

Emme pelanneet peliä myöskään riittävästi, jotta kysymykset kuten juonenkuljetuksen sujuvuus, tunnelman säilyminen ja puzzlejen pitäminen kohtuullisina olisivat saaneet vastauksen.

VR ei ole myöskään Midaan kosketus, joka tekee kaikesta kultaa. Jos et pidä eksploraatiopeleistä, et pidä niistä virtuaalisestikaan koettuina. Mindfield lupaa putkijuoksijalle 5 tunnin pelikokemusta, innokas tutkiskelija saa ajan tuplattua. Jos Steamiin ja Oculus Storeen tulevan pelin hinta saadaan pidettyä suunnitellussa noin 30 eurossa, se vaikuttaa näillä näkymin hinta-laatusuhteeltaan kohtuuhyvältä sijoitukselta.

Ja jos käykin niin, että pelillinen anti ei kanna maaliin asti, rahalla saa ainakin näyttävän VR-demon.

Pelin Youtube-traileri on katsottavissa alta.


Jutun kirjoitti: Henrik Kärkkäinen

Henrik Kärkkäinen

Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.

Kommentit (5)

Sivut: 1
EdellinenSeuraava

Anonyymi
" Virtuaalikokemuksen voimakkuus vaihtelee yksilöllisesti. Portaiden nouseminen Rift päässä tuntui vahvasti, mutta hyppy yläkerrasta kahteen kertaan samalla alaspäin katsoen tuntui jo tosissaan. Kolmatta loikkaa ei olisi enää huvittanut tehdä, ainakaan ilman vieressä varmuuden vuoksi olevaa muoviämpäriä.

Eli kyllä, efekti toimii. "

Ei kai noiden lasien tarkoitus ole saada aikaiseksi huono olo? Paremmin menisivät kaupaksi jos efektinä ei olisi pääkipu ja huono olo lyhyen käytön jälkeen.
Anonyymi: androidmies 12.3.2016 10:28

Anonyymi
Ei kai noiden lasien tarkoitus ole saada aikaiseksi huono olo? Paremmin menisivät kaupaksi jos efektinä ei olisi pääkipu ja huono olo lyhyen käytön jälkeen.


Samaa voisi sanoa monista huvipuistolaitteista. Siltikin niihin tulee mentyä joka kesä... :D
Anonyymi: hupinsaKullakin 12.3.2016 11:07

Anonyymi
Itse odotan jotakin II maailmansodan lentotaistelu peliä toimisi varmasti vR:llä mahtavasti.
Anonyymi: Lumppu_1020 12.3.2016 12:35

Anonyymi
"Itse odotan jotakin II maailmansodan lentotaistelu peliä toimisi varmasti vR:llä mahtavasti

Taas nää tulee jälkijunassa. Muut pelaa jo kolmannen maailmansodan lentotaistelupelejä. /s
Anonyymi: Lumpu21022 12.3.2016 14:20

Anonyymi
"Itse odotan jotakin II maailmansodan lentotaistelu peliä toimisi varmasti vR:llä mahtavasti


Toivottavasti joku modaa nämä toimimaan IL2-Sturmovik 1946 kanssa. Sen jälkeen ei ole oikein tullut mitään varteen otettavaa WWII-lentosimua. Tosin ei ole tarvinnutkaan.
Anonyymi: Pirunpunainen-Paroni 14.3.2016 8:02
Sivut: 1
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Uusimmat uutiset

Digiyesterday

2011

Viisi vuotta sitten

RIM esitteli musiikkipalvelunsa

26.08.2011 Kanadalainen RIM on esitellyt sosiaalisen musiikin jakopalvelun nimeltään BBM Music. Palvelu aukesi tänään suljettuun testikäyttöön Kanadassa, Yhdysvalloissa ja Britanniassa.


2013

Kolme vuotta sitten

Spiegel: NSA urkkii YK:takin

26.08.2013 Der Spiegelin saamien asiakirjojen mukaan Yhdysvaltojen NSA vakoilee YK:n päämajaa New Yorkissa. Vakoilun kohteena on myös EU ja yli 80 eri maiden lähetystöä.

.