Taloussanomat
Lue uutinen mobiilisivustolla

Autogiroauto teki neitsytlentonsa

Autogiron ja auton ristetys tarvitsee vain 165 metriä pitkän kiitoradan.
Kuva: PAL-V

4.4.2012 07:03 Hollantilaisten kehittämä lentävä auto PAL-V on tehnyt neitsytlentonsa. Laitteen kehittänyt yhtiö PAL-V Europe NV ilmoittaa odottavansa sijoittajien yhteydenottoja.

Kaksipaikkainen, kolmipyöräinen lentoauto on nimetty lyhenteellä PAL-V sanoista Personal Air and Land Vehicle, henkilökohtainen ilma- ja maakulkuväline. Yhtiön mukaan sen lentävä auto täyttää sekä autojen että autogirolaitteiden viranomaisvaatimukset.

PAL-V pystyy 350 – 500 kilometrin lentoetäisyyksiin ja 1 200 kilometrin maantiematkoihin. Se käyttää autobensiiniä ja saavuttaa 180 kilometrin maksimituntinopeuden sekä maassa että ilmassa.

Ilmassa laite käyttää autogiroteknologiaa. Se saa nosteen vapaasti pyörivistä roottorin siivistä. Eteenpäin työntävä voima tukee takapotkurista.

Laitteen muuntaminen maakulkuneuvosta autogiroksi kestää yhtiön tiedotteen mukaan 10 minuuttia.

Autogiron lentolupakirja edellyttää teoreettisten opintojen lisäksi 20 – 30 opetuslentotuntia.

Laitteen hinnaksi arvioidaan tässä vaiheessa 300 000 euroa.

Jutun kirjoitti: Digitoday

Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.

Kommentit (9)

Sivut: 1
EdellinenSeuraava

Anonyymi
oikein "uusi" innovaatio
Anonyymi: Nimetön 4.4.2012 9:11

Anonyymi
lukikos tuossa otsikossa autogiro vai autogiroauto? teksti ei kai missään kohtaa yrittänyt väittää, että nyt oltaisiin keksitty jotain uutta. kannattaa varmaan hieman vielä harjoitella lukemista.
Anonyymi: spud 4.4.2012 9:18

Anonyymi
Ja höpö höpö! Autogiro on vanha keksintö.


Ja höpö höpö! Autogiro on vanha keksintö, mutta tämä auton ja autogiron risteytys (eli maantielle rekisteröitävä lentolaite) teki ensilentonsa, kuten otsikko kertookin.
Anonyymi: Opetellaan lukemaan 4.4.2012 10:41

Anonyymi
Auton ja lentokoneen yhdisstelmiä on tehty paljon. Autogiro ei tee siitä parempaa. Sellainen on huono auto ja huono lentokone eikä ulkonäkö tai hintakaan nouse valtiksi.
Anonyymi: veikkaan ettei sijoi 4.4.2012 10:46

Anonyymi
iPhone tekee tämänKIN paremmin.
Anonyymi: Dino 4.4.2012 11:11

Anonyymi
Ehdottomasti paras yhdistelmä tähän mennessä, mutta näin kai sopii odottaakin kun käytössä on nykyaikainen teknologia. Tosin miksi henkilökohtaisen kulkuvälineen pitäisi tarvita tiestöä ollenkaan; selkeämpi ratkaisu olisi kehittää yksinomaan ilmassa liikkuva kulkuneuvo, mikä varmaan tapahtuukin muutaman kymmenen vuoden kuluessa.
Anonyymi: Up 4.4.2012 12:11

Anonyymi
Tämähän on paremi kuin se lentokoneauto koska, tai ei kait tämä vaadi omaa kiitorataa?
Anonyymi: Autogrogilasi auto 4.4.2012 13:07

Anonyymi
Ööh..eikö ketään muuta huolestuta että 3 pyöräisellä autolla pääsee 180km/h? En usko että kovin vakaa on toi kyyti. Mutta hollannin ruuhkat huomioiden ihan käypä peli :)
Anonyymi: Redrud 4.4.2012 14:32

Anonyymi
Tämähän on paremi kuin se lentokoneauto koska, tai ei kait tämä vaadi omaa kiitorataa?


Autogiro vaatii kiitoradan nousuun
Anonyymi: justus 4.4.2012 21:13
Sivut: 1
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Uusimmat uutiset

Digiyesterday


2011

Kolme vuotta sitten

Google saattaa kosiskella Yahoota

23.10.2011 Google saattaa osallistua tarjoukseen Yahoon avainliiketoiminnoista, Wall Street Journal kertoo.

.