Taloussanomat

Lähtisitkö kyytiin? Tällainen on ihmistä kuljettava lennokki

Ehang 184 esiintyy myös Mashablen Youtube-videossa.
Kuva: Youtube-ruutukaappaus

8.1.2016 10:51 Miltä tuntuu ajatus lentää vekottimessa, jolla ei ole kuljettajaa lainkaan? Kiinalainen yritys esitteli tällaisen vekottimen CES-messuilla.

Jo tavalliset kauko-ohjattavat ja miehittämättömät minikopterit ovat pakottaneet eri maita, kuten Suomea, laatimaan nopeasti säännöksiä turvallisen käytön varmistamiseksi. Siksi on epäselvää, pääseekö kiinalaisen startupin lennokki edes taivaalle.

Vuonna 2014 perustettu Ehang esitteli Las Vegasin CES-messuilla Ehang 184 -lennokin, jota on jo vaikea kutsua minikopteriksi. Siihen mahtuu kyytiin ihminen ja se lentää tietokoneen varassa, muun muassa The Guardian kertoo.

Sähkökäyttöisen kopterin tarinaa ja toimintaa voi katsoa videolta, joka löytyy artikkelin lopusta. Kopterin todellista lentoa tosin nähdään vain hitusen. Firman mukaan koneella on tehty jo yli sata lentoa, ja toisinaan mukana on ollut myös ihminen.

Ehang 184:ssa on neljä roottoria, ja se pystyy kantamaan enintään sadan kilon lastin. Toiminta-aika merenpinnan tasolla on 23 minuuttia, ja huippunopeus on 100 km/h.

Matkustaja antaa tabletilla kopterille komennon nousta ilmaan ja laskeutua. Ehangin mukaan kopteri pystyy laskeutumaan jopa vain yhden moottorin varassa, joskin rankasti. Hätätilanteessa kopteri laskeutuu automaattisesti lähimmälle turvalliselle paikalle.

Ehang toivoo myyvänsä kuljetintaan jo tänä vuonna 200 000 – 300 000 dollarin hintaan, mutta tiedostaa toimivansa laillisesti harmaalla alueella.

Jutun kirjoitti: Digitoday

Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.

Kommentit (2)

Sivut: 1
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Jep, hyvin lähti esittelyvideo liikkeelle. Ensin muutama kuolemantapaus (kevytlentokoneilla ja muilla härpäkkeillä), sitten eikun pökköä pesään ja kehittelemään uusia härpäkkeitä millä saisi hengen itseltään.

Laite vaikuttaisi olevan periaatteessa normaali oktokopteri, skaalattuna vain niin isoksi että jaksaa kantaa ihmisen ja hytin.

Tuommoisen laitteen kyytiin en menisi, se tulee alas kuin kivi jos vaikka akkuihin tulee vika, ei autorotatoi tai liidä mitenkään. Ainoa mahdollinen pelastus on laskuvarjo, edellyttäen että on riittävästi korkeutta sen laukaisemiseen.
Anonyymi: last_stabile_version 8.1.2016 22:53

Anonyymi

Tuommoisen laitteen kyytiin en menisi, se tulee alas kuin kivi jos vaikka akkuihin tulee vika, ei autorotatoi tai liidä mitenkään. Ainoa mahdollinen pelastus on laskuvarjo, edellyttäen että on riittävästi korkeutta sen laukaisemiseen.


No kyllä niitä muitakin ratkaisuja voidaan keksiä tulevaisuudessa. Se voi olla vaikka autoista lainattu massiivinen turvatyyny, joka laukeaa putoamisessa. Kun törmäys maahan on käsillä. Törmäysnopeus maahan tuskin on tavanomaista kolarinopeutta suurempi.

Tai sitten voisi olla myös vaikka ruudilla tai vastaavalla toimivat pienet rakettimoottorit hidastamassa maahan törmäysnopeus siedettävälle tasolle.

Tai ehkä kaikki nuo yhdistettynä siihen laskuvarjoon.

Hauskinta tässä on kyllä se, että se ei olekaan lentävä auto, joka jokamiehen/naisen lentämisestä tekee totta tulevaisuudessa...
Anonyymi: Tollopeloton 9.1.2016 16:27
Sivut: 1
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Uusimmat uutiset

Digiyesterday

.