Taloussanomat

Viestintävirasto tutki neljä lennokkia – kielsi kaikki

Jamara E-Rix 500 oli yksi kielletyistä lennokeista.

11.1.2016 11:30 Viestintävirasto osallistui eurooppalaiseen valvontakampanjaan tutkimalla neljä lennokkia. Kaikista löytyi puutteita.

Viestintävirasto kertoo löytäneensä selkeitä puutteita Suomessa myynnissä olevista lennokeista.

Valvontakampanja oli osa yleiseurooppalaista hanketta, jossa testattiin kaikkiaan 80 radio-ohjattavaa pienlentokonetta. Suurin osa niistä käytti 2,4 gigahertsin radiotaajuutta. Vain noin puolet laitteista täytti niille asetetut vaatimukset. Puutteet liittyivät enimmäkseen liian suureen lähetystehoon sekä harhalähetteisiin. Myös dokumenteissa ja merkinnöissä oli puutteita.

Viestintävirasto osallistui kampanjaan tutkimalla neljä lennokkia ja löysi kaikista puutteita. Virasto päätyi kieltämään kaikkien neljän lennokkimallin myynnin ja maahantuonnin.

Kielletyt mallit ovat Jamara E-Rix 500, Robbe Arrow Plus Trainer Evo, DJI Inspire 1 ja Walkera Tali H500. Perustelut mallien vaatimusten vastaisuudesta löytyvät täältä.

Virasto huomauttaa myös, että ulkomaisissa verkkokaupoissa voi olla saatavilla ylitehoisia laitteita. Niiden maahantuonti, jälleenmyynti ja käyttö on Suomessa kielletty.

Jutun kirjoitti: Digitoday

Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.

Kommentit (21)

Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Huono uutinen niille, jotka pitävät itseään keskimääräistä taitavampina lennokinlennättäjinä.
Anonyymi: 00530HKI 11.1.2016 12:14

Anonyymi
Kyllä varmuuden vuoksi on hyvä kieltää viranomaisten suomessa kaikki wlan laitteet.
Anonyymi: 80211b 11.1.2016 12:45

Anonyymi
Vielä kun joku toimittaja kaivaisi esiin listan kaikista niistä eu:ssa tutkituista laitteista ja varsinkin ne noin 40 puutteellista mallia.
Anonyymi: Tietolisäätuskaa 11.1.2016 13:25

Anonyymi
Jep, the end RC harrasteet. muutaman kympin lelut ainoita joita ei kohta kielletä -> niissä pienet lähetystehot.. Toki niistäkin varmaan löytyy läjäpäin muita puutteita.
Anonyymi: EX-Pilot 11.1.2016 14:04

Anonyymi
Eipä näy vieestintäviraastoa tutkimassa monenmoisia hakkurivirtalähteitä tai niitä sisältäviä laitteita. Jotkin laitteet todella ovat kuin isotehoisia hajaspektrilähettimiä jotka saastuttavat lähiympäristön siten että esim HF radioliikenne on estynyt ja lukuisat laitteet kärsivät häiriöisttä.

Eräskin bauhaussissa myynnissä oleva hakkuritoiminen kiinteästi asennettava loisteputkivalaisin kuuluu ainakin minun spektrianalysaattorille useiden satojen metrien päähän. Niitä kun asentaa johonkin halliin vaikka parikymmentä niin siinä on sähköverkko ja itse laitteet sellainen lähetin-antenni yhdistelmä että paukkuu kaikki määräykset.

Jostain syystä viestintävirastoa ei koskaan ole nämä asiat kiinnostaneet. Olisiko niin että radiopuhelinlelujen ja RC lelujen tiimoilla ei tule niin isot kengät vastaan kuin hiukan muissa ympyröissä.

Muistuttaisin vaan viestintävirastoa niistä taajuusalue ja tehorajoista häiriölähetteiden osalta.
Anonyymi: puuhastelua 11.1.2016 14:15

Anonyymi
Huono uutinen niille, jotka pitävät itseään keskimääräistä taitavampina lennokinlennättäjinä.


Siinäpähän kieltävät. Ketään ei kiinnosta, hankkii vain ulkomailta tarvitsemansa.
Anonyymi: nnnnnnnnnn 11.1.2016 14:18

Anonyymi
Eipä näy vieestintäviraastoa tutkimassa monenmoisia hakkurivirtalähteitä tai niitä sisältäviä laitteita...


Tutkivat muuten kohtuullisen määrän laitteita vuosittain, mutta ongelma on, että markkinoilla on aivan tolkuttomasti tuotteita, jotka kaikki pitäsi testata. Eipä taida siihen savottaan riittää rahkeet vaikka laitettaisiin koko valtion budjetti viestintäviraston käyttöön.

Eli seuraavalla kerralla koitappa ajatella mittakaavaa ennen kuin avaat sanaisen arkkusi.
Anonyymi: RaiRaiRai 11.1.2016 14:59

Anonyymi
Olisi ollut hyvä,jos artikkelista olisi löytynyt perusteluita miksi he näin tekevät?

Mitä sanovat alan harrastajat tähän ja kuuntelevatko viranomaiset myös heitä?

Jos ei niin aika hukassa ollaan!
Anonyymi: kieltojaJEE 11.1.2016 15:31

Anonyymi
Olisi ollut hyvä,jos artikkelista olisi löytynyt perusteluita miksi he näin tekevät?

Mitä sanovat alan harrastajat tähän ja kuuntelevatko viranomaiset myös heitä?

Jos ei niin aika hukassa ollaan!


Alan harrastaja saa sanoa aivan mitä lystää. Kyse kun ei ole mistään mielipideasiasta.
Jos sinulle sanotaan että laitteesi saa lähettää harhalähetettä enintään x teholla taajusalueella Y1 - y2. Kun se määräyksissä määritellyllä tavalla ja todetaan että laite rikkoo määräystä selkeästi siinä on aivan turha kysellä härveliharrastajien mielipiteitä.

Valmistajalle on esitetty vaatimukset ja valmistaja noudattaa niitä eikä asiassa ole minkäänlaatuista ongelmaa. Se jos valmistaja valehtelee tai väärentää asiakirjoja joissa vaatimukset muka täyttyvät olisi oikeastaan vielä lisäsanktioidenkin paikka. Jos sitten valmistaja ei halua noudattaa jonkun maan/alueen ssääntöjä niin se kaatuu sitten sen niskaan joka kyseistä vempainta tuo maahan ja myy.

Kokonaan toinen asia on se että mitä hemmetin virkaa on säännöillä ja määräyksillä jos niiden valvomiseen ei ole minkäänlaisia resursseja. Mitä jos määrättäisiin yleinen 70 nopeusrajoitus kaikille teille ja taajamiin 40 ja sitten perään kerrottaisiin että hei, me ei sitten valvota tätä koska resurssit eivät riitä valvontaan - eli huudetaan että tehkää mitä lystäätte.

Kyse nyt vaan ikävä kyllä on siitä että Viestintävirastolla voi olla listä niistä jutuista "joihin ei ole hyvä virkamiehen työntää nenuansa jos aikoo..."
Anonyymi: puuhastelua 11.1.2016 16:08

Anonyymi
Olisi ollut hyvä,jos artikkelista olisi löytynyt perusteluita miksi he näin tekevät?

Mitä sanovat alan harrastajat tähän ja kuuntelevatko viranomaiset myös heitä?

Jos ei niin aika hukassa ollaan!


Artikkelissa oleva linkki johtaa viestintäviraston sivulle, josta voi lukea jokaista valmistajaa koskevat päätökset (säteilyteho liian suuri, harhalähetteet ylittää raja-arvot).
Anonyymi: silmä_käteen 11.1.2016 16:10
Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Uusimmat uutiset

Digiyesterday

2011

Viisi vuotta sitten

Vuonna 2015 kolariauto soittaa itse ambulanssin

27.09.2011 Euroopan matkapuhelinverkot ovat valmiina välittämään automaattisia hätäpuheluita kolaroivista autoista. Mobiiliverkossa on pikakaista hätäpuheluihin.


2013

Kolme vuotta sitten

Apple tuomittiin korvauksiin iPodin ohjauspyörästä

27.09.2013 Applen iPod-musiikkisoittimen aikanaan paljon hehkutettu ohjauspyörä ei ollutkaan Applen oma keksintö. Japanilaisen tuomioistuimen mukaan Apple oli käyttänyt japanilaisen keksijän patentoimaa teknologiaa.

.