Taloussanomat

Amazon: Kuljetuslennokkien tiellä vielä yksi tiukka este

Yksi Amazonin prototyypeistä, joka esiteltiin viime vuoden lopulla.
Kuva: handout

20.1.2016 15:30 Verkkokauppayhtiö Amazon.com kertoi Yahoon haastattelussa yksityiskohtia kaavailemistaan Prime Air -lennokkikuljetuksista.

Amazonin lennokkihanke etenee, vaikka alun perin siihen suhtauduttiin melko epäuskoisesti. Johtaja Paul Misener vahvisti Yahoolle, että lennokit on tarkoitettu pieniä ja nopeita kuljetuksia varten. Lasti voi painaa enintään 25 kiloa, ja toimitukset tehdään enintään 30 minuutissa.

Haastattelun herkkuja koosti Mashable. Misenerin mukaan Amazon työskentelee useiden erilaisten lennokkiprototyyppien parissa, jotta kuljetuksia voidaan tehdä kylmässä ja kuumassa sekä kuivissa ja märissä olosuhteissa.

Myös kohde vaikuttaa asiaan. Toimitukset omakotitaloon voivat vaatia erilaista tekniikkaa kuin toimitukset kerrostaloihin. Amazon esittelikin jo viime vuoden lopulla uuden prototyypin, joka yhdistelee lentokoneen ja helikopterin ominaisuuksia.

Metelin ei pitäisi olla ongelma. Johtajan mukaan Amazonin lennokit ovat toivottavasti verrattain hiljaisia. Ainakin insinöörit painivat ahkerasti ongelman parissa.

On jo tiedossa, ettei Amazonin lennokkeja ohjaa kukaan tai mikään muu kuin tietokone. Misenerin mukaan lennokit ovat erittäin automatisoituja ja osaavat väistää esteitä.

Sääolosuhteet, lastien painot, melutaso tai suunnistus voivat kuitenkin olla pieniä haasteita verrattuna viranomaisiin.

Amazon on hakannut päätään seinään Yhdysvaltain lentoviranomaisen FAA:n kanssa lennokkien testausluvista ja säännösten uudistamisesta, jotta Prime Air -ilmakuljetukset olisivat edes mahdollisia.

Misenerin mukaan Amazon on ehdottanut turvallisuuden takaamiseksi noin 30 metrin (sata jalkaa) puskurivyöhykettä lennokkiensa ja miehitettyjen lentokoneiden välille.

Jutun kirjoitti: Digitoday

Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.

Kommentit (2)

Sivut: 1
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Echoboy Robot Cloudsteering System solves Amazon's Prime Air problems.It's made in Finland and will be accepted by officials globally. It's ubersafe!
Anonyymi: TimoEranko 20.1.2016 16:51

Anonyymi
turvallisuuden takaamiseksi noin 30 metrin (sata jalkaa) puskurivyöhykettä lennokkiensa ja miehitettyjen lentokoneiden välille.


30 metriä? 300m - 3km kuulostaa turvalta.
Anonyymi: ankka 20.1.2016 21:08
Sivut: 1
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Uusimmat uutiset

Digiyesterday

2011

Viisi vuotta sitten

Finnair pohtii: Ipadit koneisiin

25.08.2011 Lentoyhtiö Finnair harkitsee selkänojiin upotettujen näyttöjen korvaamista iPadeilla. Toimitusjohtaja Mika Vehviläinen perustelee Australian Business Insiderin haastattelussa, että iPadit olisivat halvempia kuin aikaisempi tekniikka.


2013

Kolme vuotta sitten

Nokia-pomo nostettiin taisteluun Ballmerin pallista

25.08.2013 Entinen Microsoft-johtaja, Nokian nykyinen pääjohtaja Stephen Elop esiintyy veikkauksissa Steve Ballmerin mahdollisena korvaajana.

.