Taloussanomat

Porsche yllättää: Täystyrmäys autoalan villitykselle

Mission E -sähköauton konsepti.
Kuva: © Kai Pfaffenbach / Reuters

2.2.2016 20:37 Porsche ei ole tuomassa myyntiin autoja, jotka ajavat tietokoneen varassa.

Kaistat ovat täynnä autovalmistajia, jotka puskevat kilvan kohti autojen täydellistä riippumattomuutta ihmisistä. Porsche ajaa vastakkaiseen suuntaan ja sanoo, ettei sillä ole suunnitelmia robottiautoista.

Pääjohtaja Oliver Blume uskoo, että sen urheiluautojen omistajat haluavat jatkossakin pitää kädet ratissa – sillä mitä järkeä urheiluauton omistamisessa muuten olisi, vaikka liikenteessä pitääkin noudattaa sääntöjä kuten nopeusrajoituksia.

– Porschea halutaan ajaa itse, Blume tähdensi saksalaiselle Westfalen-Blatt-sanomalehdelle maanantaisessa artikkelissa Reutersin mukaan.

– IPhone kuuluu taskuusi, ei tienpäälle, Blume lisäsi lehdelle korostaen, ettei Porsche ole liittoutumassa yhdenkään suuren teknologiayhtiön kanssa.

Porsche on kuitenkin osallistumassa autoalan toiseen kestotavoitteeseen, eli päästöjen alentamiseen. Yhtiö aikoo tuoda saataville hybridiversiot kaikista malleistaan ja lisäksi tekeillä on täysin sähköinen Mission E, joka on tulossa myyntiin vuosikymmenen loppuun mennessä.

Porschen omistaa Volkswagen, joka jäi hiljattain kiinni päästöjen vääristelystä.

Jutun kirjoitti: Digitoday

Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.

Kommentit (6)

Sivut: 1
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Yllättää? Se olisi yllätys, jos Porsche esittelisi robottiauton. Porsche on aito urheiluauto, ja kuskin saama nautinto ajamisesta on erottamaton osa urheiluautokokemusta.
Anonyymi: autokuski 2.2.2016 23:56

Anonyymi
On täysin selvää, että yllättävissä vaaratilanteissa ihmisen aistien ohjaama äly on turvallisempi ja nopeamti auton hallitsija, kuin viiveitä omaavien sensorien ohjeistamat koneviritykset. Tietokoneohjauksen turvallisuushan riippuu kokonaisuudessaan ohjelmoijan älykkyysosamäärästä.
Anonyymi: humpuukia 3.2.2016 8:14

Anonyymi
On täysin selvää, että yllättävissä vaaratilanteissa ihmisen aistien ohjaama äly on turvallisempi ja nopeamti auton hallitsija, kuin viiveitä omaavien sensorien ohjeistamat koneviritykset. Tietokoneohjauksen turvallisuushan riippuu kokonaisuudessaan ohjelmoijan älykkyysosamäärästä.


Tekniikka voi auttaa kun ihmisen huomio on jossain muualla, kuten esim. kun kuski räplää puhelintaan.
Anonyymi: semmoosta 3.2.2016 9:53

Anonyymi
Hienoa, Porsche! Joku sentään aikoo tehdä tulevaisuudessakin oikeita autoja ajosimulaattoreiden sijaan.
Anonyymi: TO_J2 3.2.2016 10:54

Rekisteröitynyt käyttäjä
Brandin mukainen linjaus. Ihan hyvä niin. Porsche ilmoitti nyt - ellei jo aiemmin - että se on tietyllä tavalla elämysbisneksessä. BMW,Mersu yms. ovat ilmoittaneet, että he ovat logistiikkabisneksessä. Ehkä luksussellaisessa, mutta kuitenkin. Voivatko molemmat linjaukset onnistua ? Aika näyttää...
Rekisteröitynyt käyttäjä: yks_papparainen 3.2.2016 11:34

Anonyymi
On täysin selvää, että yllättävissä vaaratilanteissa ihmisen aistien ohjaama äly on turvallisempi ja nopeamti auton hallitsija, kuin viiveitä omaavien sensorien ohjeistamat koneviritykset. Tietokoneohjauksen turvallisuushan riippuu kokonaisuudessaan ohjelmoijan älykkyysosamäärästä.


Kai tämä oli vitsi? Tietokoneen reaktioaika on murto-osa ihmisen reaktioajasta ja juutuubissa on videokin kuinka Teslan autopilotti pelastaa kolarilta käsittämättömän nopealla reagoinnilla ja jarrutuksella.
Anonyymi: TeslaPower 3.2.2016 12:34
Sivut: 1
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Uusimmat uutiset

Digiyesterday

2011

Viisi vuotta sitten

HP:n pc:t eivät kiinnosta Samsungia

26.08.2011 Samsung ei halua ostaa Hewlett-Packardin pc-yksikköä, uutistoimisto Reuters raportoi.


2013

Kolme vuotta sitten

Verkko-Nokia sai kymmenyksen kiinalaisesta jättiurakasta

26.08.2013 Nokia Solutions and Neworks ja muut eurooppalaiset verkkolaitetoimittajat saivat kukin noin kymmenen prosenttia maailman suurimman matkapuhelinoperaattorin 4G lte -tarjouskilpailussa

.