Taloussanomat

Nyt oli todella lähellä: Airbus 5 metrin päässä lennokista

Kuva: © Charles Platiau / Reuters

4.3.2016 09:16 Pariisissa Air Francen koneelle sattui vakava vaaratilanne, kun laskeutumisen aloittanut kone oli törmätä lennokkiin. Brittilentäjien yhdistys uskoo, että törmäys lennokkiin pudottaisi lentokoneen.

Air Francen A320-lentokone oli viime kuussa vakavassa vaaratilanteessa aloitettuaan lentokorkeuden vähentämisen laskeutuakseen Pariisin Charles de Gaullen lentokentälle. Asiasta kertoo Ranskan ilmailuviranomainen BEA.

Lento oli tulossa Barcelonasta helmikuun 19. päivä. Koneen perämies havaitsi lennokin, kun kone oli noin 1,7 kilometrin korkeudessa.

Perämies otti välittömästi autopilotin pois päältä ja vältti lennokkiin törmäämisen ohjausliikkeellä, BEA kertoo.

Viraston mukaan lennokki ohitti lentokoneen siiven vain viiden metrin päästä. Tapahtumaa tutkitaan vakavana vaaratilanteena.

Lennokit ovat aiheuttaneet lentokoneille useita vaaratilanteita. Brittilehti Guardianin mukaan brittilentäjien yhdistys on vaatinut tiukempia sääntöjä lentäjille, kun maan lentokentillä on sattunut neljä läheltä piti -tilannetta lyhyen ajan sisään.

Guardianin mukaan lentäjät uskovat, että kevytlentokoneen tai helikopterin törmäys lennokkiin johtaisi lähes varmasti koko lentokoneen putoamiseen. Britanniassa vaaratilanteita on ollut niin Lontoon Heathrow'n, Stanstedin ja Cityn lentokentillä sekä Manchesterin lentokentällä.

Yhdistys on varoittanut, että vaaratilanteiden määrä kasvaa, kun ihmiset ovat alkaneet lennättää joululahjaksi saamiaan lennokkeja joko vähäisellä tai olemattomalla kokemuksella ja sääntötietämyksellä.

Korjaus kello 11.15: Täsmennetty brittilentäjien yhdistyksen lausuntoa. Yhdistyksen mukaan lennokin törmäys kevytlentokoneeseen tai helikopteriin johtaisi lähes varmasti aluksen putoamiseen.

Jutun kirjoitti: Taloussanomat–Reuters

Taloussanomat–Reuters

Kommentit (65)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 7
EdellinenSeuraava

Rekisteröitynyt käyttäjä
Guardianin mukaan lentäjät uskovat, että törmäys lennokkiin johtaisi lähes varmasti koko lentokoneen putoamiseen.
Vähättelemättä näitä vaaratilanteita, niin nyt ei sanottu, että drone lähes varmasti pudottaisi Air Francen A320:n.

"Pilots believe that a collision with an airliner could be catastrophic, and that the impact of a drone strike on a light plane or helicopter would almost certainly bring those aircraft down."

The Guarnian ei myöskään kerro, keitä lentäjiä on haastateltu. Kyseessä voi olla vaikka pienkoneen harrastajalentäjä.
Rekisteröitynyt käyttäjä: Katastrofolos 4.3.2016 9:40

Anonyymi
Pitänee muistaa että Tero Risti saattaa myös lennättää kauko-ohjattavaa lentävää laitetta.

En epäile sekuntiakaan etteikö näitä kokeiluja olisi myös tehty. Sataprosenttisella varmuudella sellaisia asioita harjoitellaan ja kokeillaa. Olisi ihan hyvä seurata mihin isompia määriä hiukan leikkikalua vakavampia mutta edelleen ns harrastajatason laitteita on myyty/myydään. Jo halvoillakin laitteilla saattaa olla uskomaton suorituskyky ja kehitys kehittyy koko ajan. Lentoajat pitenee, ohjausjärjestelmät kehittyy ja myös laitteiden omat lennonhallintaominaisuudet paranee hurjaa vauhtia, kuormankantokyky kehittyy. Nyt jo laitteen voi maassa tai ilmassa ohjelmoida lentämään halutulla tavalla ja sen jälkeen sulkea komentokanava. Kohteeseen hakeutuminenkin voidaan nykyisin ohjelmoida.

On vain ajan kysymys kun 1 tai 100 lentävää laitteta ohjataan sopivaan paikkaan lastinaan jotain joka aikaansaa tavalla tai toisella lennättäjien haluamaa vaikutusta ja objektien kannalta ei toivottuja asioita.

Se että mitään isompaa ei vielä ole tapahtunut on lähinnä ihme.

Turvallisuudesta vastaavien organiasaatioiden tulisi herätä. Tässä kohden nukkuvat vielä. Kun sitten oikeasti tapahtuu taas kerran sanotaan ettei tällaista voitu ennalta arvata. Että tuli ikäänkuin puun takaa. Tuho saattaa olla moninkertainen johonkin kohtalaisen pieneen WTC tapahtumaan nähden. Riippuen siitä mitä niillä tehdään.

Jälkiviisastelu on tietenkin suositumpaa kuin ennalta varautuminen potentiaaleihin uhkiin.
Anonyymi: sokeatutka 4.3.2016 9:42

Anonyymi
"remote-controlled plane passed less than 15ft above its path".

Eli eivät olleen 5 metrin päästä toisistaan vaan lennokki kulki n. 5 metriä lentokoneen reitin yläpuolelta. Missään ei sanota, että koneet olisivat olleet risteämiskohdassa samaan aikaan.

Vaarallista silti. Pistää vaan miettimään, että kuka ja miksi lennättää 2 metrin pituista lennokkia 1.7 km korkeudella lentokentän yläpuolella eli lentokieltoalueella. Ei meinaan ihan Matti Meikäläisen lelu tuo vehje.
Anonyymi: MMeikäläinen 4.3.2016 9:55

Anonyymi
Guardianin mukaan lentäjät uskovat, että törmäys lennokkiin johtaisi lähes varmasti koko lentokoneen putoamiseen.Vähättelemättä näitä vaaratilanteita, niin nyt ei sanottu, että drone lähes varmasti pudottaisi Air Francen A320:n.

"Pilots believe that a collision with an airliner could be catastrophic, and that the impact of a drone strike on a light plane or helicopter would almost certainly bring those aircraft down."

The Guarnian ei myöskään kerro, keitä lentäjiä on haastateltu. Kyseessä voi olla vaikka pienkoneen harrastajalentäjä.


Aika pahaaa tekee kun kilon kappale osuu sopivaan paikkaan noin 80m/s nopeudella jossain lähestymisvaiheessa tai jos osuisi 230m/s nopeudella. (matkalento)

Entä jos KittyHawkiin laittaa mukaan 4 kilon kiven kuormaksi. Se liki 9kg kun tulee koneen runkoon tai siipeen 80 - 230m/s nopeudella niin ei tarvita kuin kansakoulun fysiikan tieto sen arvioimiseen mikä on tuhovaikutus.

Tietenkin on niin että ei ehdottomasti putoa mutta VOI pudotakin. Tietenkin lähestymisen aikana ja laskuvaiheessa on nuo pienimmät törmäysnopeudet mutta alkaa nuo törmäysvoimat kuitenkin olla aika ikäviä. Tietenkin eri asia on jokin 100g kärpänen..
Anonyymi: luupää 4.3.2016 10:02

Anonyymi
Finnair lakkoon ja SAK tukemaan sitä, niin kukaan ei lennä
- paitsi ne lennokit kun lakkoväki lähtee lomalla lennättämään lennokkeja
Anonyymi: applealivoimaa 4.3.2016 10:21

Anonyymi
Kiva, kun kaikissa lehdissä kohistaan, että voivat jopa tiputtaa ison matkustaja koneen. No kohta terroristit ostaa noita urakalla ja laittaa pienen rejähteen mukaan ja ajaa nousukiidossa olevan koneen moottoriin sen ja kas kone alhaalla.
Olikohan viisasta julkaista edes moista juttua. Isi kiittää.
Anonyymi: oliko-järkeä 4.3.2016 10:25

Anonyymi
Joka epäilee ettei pikkuinen RC voi tehdä mitään vakavaa - onhan matkustajakones niin iso...

hanki jostain 200km/h kulkeva auto. Ripusta joku tuollainen esim 4kg lelukopteri kuormineen naruun roikkumaan niin että autosi keula osuu siihen. Aja siihen täyttä nopeutta.

Kysyn sen jälkeen mitä mieltä olet.

Entä kun mietit että siihen törmäisi vielä rajummin, eli matkustajakoneen normaalia matkanopeutta..
Tuho olisi sopivasti osuessa "katastrofaalinen" ja kerättävää maassa olisi aika isolla alueella.
Anonyymi: Ludlum 4.3.2016 10:26

Anonyymi
Kiva, kun kaikissa lehdissä kohistaan, että voivat jopa tiputtaa ison matkustaja koneen. No kohta terroristit ostaa noita urakalla ja laittaa pienen rejähteen mukaan ja ajaa nousukiidossa olevan koneen moottoriin sen ja kas kone alhaalla.
Olikohan viisasta julkaista edes moista juttua. Isi kiittää.


Luuletko ihan oikeasti että siellä olevat insinöörit ja tekniikan tohtorit tarvivat jotain neuvoja tikitotay sivuilta. Siellä teroväen keskuudessä on muitankin kuin ääliöitä. On jo kauan tiedetty että siellä on myös tietotekniikan, avioniikan jne asiantuntijoita. RC (tai paremminkin autonimisten) lentävien laitteet on aivan simppeliä tekniikan kauraa heille jotka edes hiukan alkeita enemmän tietävät. Siellä on sataprosenttisella varmuudella tiedetty tämäkin mahdollisuus niin kauan kun näitä on ollut ja niin kauan kun joka jenkkielokuvassa kauko ohjattavat laitteet käyvät iskemässä milloin minnekin.

Ennemminkin pitäisi herätä ajattelemaan miksi niitä pahistekoja on niin vähän kun ajatellaan kuinka äärettömän helppoa on aivan äärimmäisen massivistenkin tekojen teko. Se niiden vähäisyys on yksi seikka jota kannattaisi pohtia - miksi?
Anonyymi: kummallista 4.3.2016 10:33

Anonyymi
Tässä videossa ( https://www.youtube.com/watch?v=hoZD9pczEVs ) näkyy kun oikea pienkone törmää isoon, noin kaksimetriseen lennokkiin, ilman vakavia seurauksia. Ja siis tuollainen iso polttomoottorilennokki on täysin eri asia kuin sellainen pieni muovinen joululahjakopteri jota yleensä tarkoitetaan kun puhutaan "droneista". Tietysti tuossa olisi voinut käydä todella pahastikin, mutta väite että "impact of a drone strike on a light plane or helicopter would almost certainly bring those aircraft down" on minusta vähän hataralla pohjalla, puhumattakaan jostain 200 tonnin painoisesta reittikoneesta. Tietysti osuessaan suoraan moottoriin tilanne olisi vakavampi.
Anonyymi: JoonasJoonas 4.3.2016 10:33

Anonyymi
Joka epäilee ettei pikkuinen RC voi tehdä mitään vakavaa - onhan matkustajakones niin iso...

hanki jostain 200km/h kulkeva auto. Ripusta joku tuollainen esim 4kg lelukopteri kuormineen naruun roikkumaan niin että autosi keula osuu siihen. Aja siihen täyttä nopeutta.

Kysyn sen jälkeen mitä mieltä olet.

Entä kun mietit että siihen törmäisi vielä rajummin, eli matkustajakoneen normaalia matkanopeutta..
Tuho olisi sopivasti osuessa "katastrofaalinen" ja kerättävää maassa olisi aika isolla alueella.


Niin matkustajakoneen matkanopeus on toki auton matkanopeutta suurempi, mutta toisaalta myös matkustajakone painaa sen 200 tonnia, kun auto painaa yhden... Ja se autokaan tuskin täysin tuhoutuisi, vaikka kyllähän se epäilemättä harmittaisi oikoa peltejä ja vaihtaa tuulilasia.
Anonyymi: JoonasJoonas 4.3.2016 10:38
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 7
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Uusimmat uutiset

Digiyesterday

2011

Viisi vuotta sitten

Facebook-bugien metsästäjä netonnut jo viisi tonnia

30.08.2011 Facebook on palkinnut haavoittuvuuksien löytäjät kymmenillä tuhansilla dollareilla vain muutamassa viikossa.


2013

Kolme vuotta sitten

Valmis Windows 8.1 karkasi jo verkkoon

30.08.2013 Microsoft julkistaa 8.1:n vasta lokakuussa, mutta nyt laitevalmistajien rtm-versio on jo torrent-verkossa.

.