Taloussanomat
Lue uutinen mobiilisivustolla
Kuluttajavirasto varoittaa

Internetin edullinen tutustumispakkaus voi johtaa perintään

9.3.2009 10:03 Puhelimessa, suoramarkkinointikirjeillä tai internetissä tarjotaan tutustumispakkauksia luontaistuotteista, sukista ja alushousuista. Kuluttajaviraston mukaan tilauksesta voi olla vaikea päästä eroon.

Kuluttajavirasto kertoo, että sinne ja Suomen Kuluttajaliittoon tulee säännöllisesti ilmoituksia kuluttajilta, jotka ovat tilanneet ilmaisena tai postikulujen hintaisena mainostetun kokeilu- tai tutustumispakkauksen.

Tutustumispakkauksen jälkeen asiakkaat ovat yllätyksekseen alkaneet saada säännöllisin väliajoin maksullisia paketteja. Markkinoinnissa ei ole mainittu, että kyseessä on kestotilaus tai sitten tieto on ilmoitettu niin epäselvästi, että kuluttaja ei ole huomannut sitä.

Tilauksesta eroon
pääseminen

Kuluttajavirasto selvittää, että päästäkseen eroon tilauksesta kuluttajan on täytynyt peruuttaa tilaus 14 päivän kuluessa tai irtisanoa se. Irtisanomisestakaan ei kuitenkaan aina ole ollut apua, vaan pakettien tulo on vain jatkunut. Toisinaan asiakas ei ole edes voinut irtisanoa tilausta, koska ei ole saanut yritykseen yhteyttä.

Kuluttajavirasto on jo kolmen vuoden ajan puuttunut näihin lainvastaisiin menettelytapoihin eri keinoin. Suomalaisille yrityksille on kerrattu lain vaatimuksia ja niille on annettu huomautuksia. Ulkomaalaisia yrityksiä on yritetty saada noudattamaan pelisääntöjä tekemällä yhteistyötä Ruotsin ja Norjan kuluttaja-asiamiesten, EU:n kansallisten täytäntöönpanoviranomaisten verkoston (cpcs) ja kansainvälisen markkinointia valvovien viranomaisten verkoston (ICPEN) kanssa.

Toimenpiteiden seurauksena suurin osa yrityksistä on sitoutunut toimimaan lainmukaisesti. Myös Kuluttajavirastoon tulevien ilmoitusten määrä on viime aikoina pienentynyt. Koska ongelmia kuitenkin edelleen esiintyy, Kuluttajavirasto ja Suomen Kuluttajaliitto kehottavat kuluttajia olemaan valppaina ja selvittämään perusasiat ennen tilausta.

Ilmaista kokeilupakkausta
ei ole olemassa

Uusia tilaajia houkutellaan ilmaisuudella. Esimerkiksi internetin mainosbannereissa kehotetaan tutustumaan tuotteeseen 0 eurolla tai osallistumaan ilmaiseen testiin, kilpailuun tai arvontaan. Todellisuudessa tilaaja joutuu maksamaan ainakin postikulut. Ilmaisuuden korostamisella yritetään yleensä myös kääntää huomio pois tarjouksen ehdoista ja rajoituksista.

Kuluttajavirasto kehottaa lukemaan huolellisesti mainosmateriaalin, erityisesti pienellä präntillä painetun tekstin. Tilaukseen liittyvät tärkeimmät asiat on voitu piilottaa sinne. Viraston mukaan kannattaa myös etsiä vastaus ainakin siihen, sitoutuuko määräaikaiseen vai kestotilaukseen.

Yrityksen on toimitettava kuluttajalle etämyyntinä tehdystä tilauksesta tilausvahvistus. Vahvistus toimitetaan usein tutustumispakkauksen mukana. Jos vastaanottaja epäilee, että hänet on liitetty huomaamattaan yrityksen asiakkaaksi, asia pitää Kuluttajaviraston mukaan selvittää heti.

Ongelmatilanteissa pitää ensin tehdä yritykselle kirjallinen valitus. Jos yritys on siirtänyt laskun perinnän perintätoimistolle, kannattaa lähettää valitus myös sille perintäkulujen juoksemisen katkaisemiseksi. Valmiita valitusmalleja on Kuluttajaviraston verkkosivuilla. Jos tilanne ei selviä omin avuin, kannattaa ottaa yhteyttä kuluttajaneuvontaan. Viime kädessä asian voi viedä kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi.

Jutun kirjoitti: Kalevi Nikulainen

Kalevi Nikulainen

Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.

Mainitut yritykset

Kommentit (6)

Sivut: 1
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Itse kerran erehdyin ottaamaan tuollaisen esittelypakkauksen... irtisanominen oli helppoa. Laitoin sähköpostia heidän asiakaspalveluun etten halua kys om tuotetta enään ja lopuksi selkeästi ilmaisin että tämä asia on tällä hoidettu. Se oli sillä hoidettu kun se meili meni perille eikä mailerdaemonit sitä palauttaneet.
Anonyymi: GWB 9.3.2009 10:33

Anonyymi
There's no such thing as a free lunch
Anonyymi: Nimetön 9.3.2009 10:55

Anonyymi
""""Viime kädessä asian voi viedä kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi."""

Lautakunnalla menee n. vuosi asian käsittelyyn johon antavat tämän jälkeen suosituksen. Melko turhaa. Haastakaa huijarit suoraan käräjille.
Anonyymi: TeSti 9.3.2009 11:43

Anonyymi
""""Viime kädessä asian voi viedä kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi."""

Lautakunnalla menee n. vuosi asian käsittelyyn johon antavat tämän jälkeen suosituksen. Melko turhaa. Haastakaa huijarit suoraan käräjille.


Joo tämä meidän lainsäädäntö suojelee kaikenmailman huijareita. Lakia rikkova postimyyntiyritys saa mainostaa edelleen ja jatkaa toimintaansa. Toinen liiga on pikavippifirmat, mutta se onkin jo toinen juttu.
Anonyymi: Kullervo 9.3.2009 12:32

Anonyymi
Ottakaa mallia nimimerkin "Tietoinen" menettelystä. Se toimii.
Anonyymi: Sivullinen 9.3.2009 14:42

Anonyymi
6) Tilaa tutustumispakkaukset poliisille
Anonyymi: Nimetön 9.3.2009 15:49
Sivut: 1
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Uusimmat uutiset

Digiyesterday


2011

Kolme vuotta sitten

Itella antaa pelättyä vähemmän potkuja

31.10.2011 Irtisanottavien määrä putosi 253 työpaikkaan Itellan juuri päättyneissä yt-neuvotteluissa.

.