Taloussanomat
Lue uutinen mobiilisivustolla

Ryhmäkanne lopetti Facebookin mainosohjelman

Kuva: Lehtikuva

9.12.2009 14:42 Facebook on lopettanut Beacon-mainosohjelman selvitäkseen mainostajia vastaan nostetusta ryhmäkanteesta. Yhteisösivusto lahjoittaa lisäksi 9,5 miljoonaa yksityisyyden suojaa edistävään hyväntekeväisyyteen.

Facebook on sopinut yhteisöpalvelua pyörittävää yritystä vastaan nostetun ryhmäkanteen. Yhtiö lopettaa Beacon-mainospalvelunsa kokonaan. Lisäksi se maksaa 9,5 miljoonaa dollaria eli noin 6,5 miljoonaa euroa järjestölle, joka rahoittaa internetin tietoturvaa ja yksityisyyttä kehittäviä hankkeita, kertoo Networkworld-lehti.

Marraskuussa 2007 käynnistetty mainosohjelma salli mainostajien liittää Facebookin jäsenten tietoja ja kuvia omiin mainoksiinsa.

Beacon nostatti heti runsaasti kritiikkiä, sillä Facebook ei kysynyt eri palvelujen mainoskasvoiksi joutuneilta lupaa. Yhtiö muutti ohjelmaa pian siten, että mainoksissa sai käyttää vain siihen luvan antaneiden Facebook-jäsenten tietoja. 

Tästä huolimatta Facebookia ja useita mainostajia vastaan nostettiin ryhmäkanne jo vuoden 2008 elokuussa.

Facebook ei myöntänyt käyttäneensä väärin verkkoyhteisön jäsenten tietoja Beacon-mainospalvelussaan.

Jutun kirjoitti: Perttu Pitkänen

Perttu Pitkänen

Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.

Mainitut yritykset

Kommentit (3)

Sivut: 1
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Vaikeaa, kun jostain pitäisi raapia kasaan rahat palvelun pyörittämiseen...
Anonyymi: TS 9.12.2009 15:09

Anonyymi
Eikös se silloin selvästi lukenut palvelun käyttöehdoissa, että palveluntarjoaja omistaa kaikki palveluun syötetyt tiedot.
Anonyymi: Miljoona idioottia e 9.12.2009 17:37

Anonyymi
Vähän sama kuin Kolumbialainen huumeparoni antaisi rahaa huumeiden torjuntaan... nimittäin muiden toimijoiden huumeiden.
Anonyymi: Hartsan 10.12.2009 7:54
Sivut: 1
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Uusimmat uutiset

Digiyesterday

2009

Viisi vuotta sitten

Digia panee lappuja luukuille

30.10.2009 Ohjelmistoyhtiö Digian tulos parani vuotta aikaisempaan vertailuajankohtaan verrattuna. Yhtiö arvioi kuitenkin kuluvan vuoden kokonaiskysynnän jäävän viime vuoden tasosta ja sanoi sulkevansa toimipisteitä.

.