Taloussanomat
Lue uutinen mobiilisivustolla

Opettaja turvautuu oppilaan it-apuun

Lapset voivat ihmetellä vanhanaikaisia opetustyökaluja.
Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

1.2.2010 13:09 Oppilaat joutuvat opettamaan opettajia tietotekniikan käytössä, kun näillä ei ole riittäviä taitoja tietotekniikassa. Valtion hanke kiirehtii korjaamaan tilanteen.

Valtaosalla vastavalmistuneista opettajista ei ole riittäviä taitoja tieto- ja viestintätekniikan käytöstä opetuksessa, ilmenee Tieto- ja viestintätekniikka (TVT) koulun arjessa -hankkeen väliraportista (pdf). Raportin mukaan suuri osa opettajista ei käytä ict:n mahdollisuuksia hyväkseen opetuksessa.

Hidas kehitys on johtanut nurinkuriseen tilanteeseen, missä oppilaat usein opettavat opettajiaan tietotekniikan käytössä.

Tilanteen ei tarvitse olla vain kielteinen. Jos opettajat suhtautuvat oppilaiden it-apuun avoimen hyväksyvästi, se voi johtaa hedelmälliseen vuorovaikutukseen ja oppilaiden motivaation paranemiseen.

– Se auttaa synnyttämään vastavuoroista oppimiskulttuuria, missä tieto ei kulje vain ylhäältä alas, neuvotteleva virkamies Aleksandra Partanen liikenne- ja viestintäministeriöstä huomauttaa.

Uusien opettajien tietoteknistä osaamattomuutta selittää Partasen mukaan se, että he eivät välttämättä vielä kuulu niin sanottuun diginatiiviin sukupolveen – nuoresta iästään huolimatta.

– Veikkaan, että seuraava sukupolvi osaa käyttää tieto- ja viestintätekniikkaa kunnolla. Se aalto on vasta tulossa.

Opettajien koulutus
ja kalusto uusittava

On uhkana, että koulunsa aloittavat nettiajan lapset kokevat opetusympäristön vanhanaikaisena ja turhauttavana. TVT koulun arjessa -hanke yrittää estää, ettei koulu syrjäydy nuorten ja lasten omasta arjesta. Partanen ei näe lasten vakavaa motivaatio-ongelmaa ainakaan vielä tällä hetkellä.

– En usko, että kovin suurta turhautumista ehtii syntyä. Mutta jotta siltä vältyttäisiin, ei toimenpiteitä voi kauhean kauan lykätä. Sellaista henkeä on, että muutosta pitää tapahtua. Tilanne ei silti ole huono tälläkään hetkellä.

Väliraportin toimenpide-ehdotuksiin lukeutuu muun muassa, että opettajankoulutuksen tutkintovaatimuksiin kirjattaisiin tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön osaamista ja mediataitoa kehittävät opintokokonaisuudet ja kurssit.

Lisäksi nopeat tietoliikenneyhteydet ja kunnon työvälineet on taattava kaikkiin kouluihin. Opettajat tarvitsevat henkilökohtaisen päätelaitteen opetuksen suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin. Oppilaille pitää tarjota työvälineet henkilökohtaiseen tiedonkäsittelyyn sekä yhteisöllisen opiskelun välineiden hyödyntämiseen.

Vaihtelu koulujen välillä on suurta. Tärkeää on taata koululaisille tasa-arvoinen kouluympäristö, mutta se vaatii lisää rahaa. Hankeraportin mukaan valtion ja kuntien tulee budjetoida riittävä rahoitus ja resurssit suomalaisten lasten ja nuorten tulevaisuuden turvaamiseksi.

Liikenne- ja viestintäministeriön, opetusministeriön, Opetushallituksen ja elinkeinoelämän yhteinen kouluhanke käynnistettiin keväällä 2008 ja se päättyy vuoden 2010 lopussa.

Linkki korjattu 3.2.2010

Jutun kirjoitti: Tuomas Linnake

Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.

Kommentit (13)

Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Voi kuule kävi näin monta kertaa ylä- ja alasteella 90-luvun vaihteessa. Ala-asteella ymmärtääkseni opettajan tietokonetta ei käyttäneet kukaan muu kuin minä ja kaveri koko koulussa.
Anonyymi: Ingenjör 1.2.2010 14:22

Anonyymi
Opettaja on opettamisen ammattilainen. Tietotekniikka on pienen pieni mauste koko sopassa.

Laiskoiksi siltikin sanoisin keskiverto-opettajaa. Mikseivät pysy kehityksen kelkassa mukana! Hyviä ovat kyllä hommassaan muutenkin, mutta saisihan sitä silti aikaansa seurata.
Anonyymi: Ope 1.2.2010 14:54

Anonyymi
Valtion hanke kiirehtii korjaamaan tilanteen
Nytkö jo? Eihän tällaista tilannetta ollakaan ihmetelty vielä kahtakymmentä vuotta... Minä ainakin jouduin auttamaan opettajia tietokoneen käytössä peruskouluaikoinani, eikä siitä ole ihan vähän aikaa :)
Anonyymi: Johan nyt on markkin 1.2.2010 15:28

Anonyymi
Epäilen, että tietokoneavusteinen koulunkäynti ei ole vielä kovin lähellä kun ajatellaan maatamme kokonaisuudessaan.

Kuntatalous on siinä jamassa, että mitään mittavaa ei nyt tehdä ja tämä taitaa kuulua siihen kastiin joka syö euroja.

Peruskoulun tarkoitus on taata tasalaatuinen oppimisympäristö kaikille sitä käyville riippumatta siitä, missä maamme nurkassa oppilas asustaa.

Arvelisin, että yleiset sosiaaliset taidot, lukeminen, kirjoittaminen (kynällä) ja matemaattiset hommelit ovat ainakin ala-asteella korkeammassa kurssissa kuin tietokoneet!
Anonyymi: Mummeli 1.2.2010 15:59

Anonyymi
eipä nuo nörtitkään kaikkia kikkakuutosia tiedä.
Anonyymi: RoGer 1.2.2010 16:03

Anonyymi
Opetusohjelmia ei ole, googlaaminen maantiedon tunnilla ei ole tehokasta opetusta vaan tekniikan käytön opiskelua.

Ohjelmien pitää myös olla niin helppokäyttöisiä ja toimivia, että opettajan ei tarvitse puuttua tekniikkaan!
Anonyymi: R.Töppönen 1.2.2010 16:27

Anonyymi
Ei tietokoneavustettu opetus sitä tarkoita, että oppilaiden tulisi hiplata tietokoneita vaan opettajan, kun valmistaa ylimääräistä oppimateriaalia oppilailleen.

Katselin kirjakustantajien matematiikan oppikirjoja netistä. Samalla törmäsin opettajan versioon oppikirjasta. Hämmästys olikin melkoinen, kun kirja ikään kuin puhetti opettajaa siten, että kirjakustantaja päättääkin opetuksen sisällöstä ja ohjeista opettajaa.

Esimerkiksi Maplella matematiikan opettaja voisi varsin helposti tuottaa ylimääräistä oppimateriaalia oppilaille laadukkaine graaffeineen ja ylimääräisine selvityksineen. Mutta tällainen omaehtoinen oppimateriaalin tuottaminen Suomen kouluissa edes laillista, vaan opettajan tulee pysyä ruodussa ja tiukasti noudattaa kirjakustantajan laatimaa opetusmateriaalia ja ohjeita.
Anonyymi: Lennu 1.2.2010 17:05

Anonyymi
"Valtaosalla vastavalmistuneista opettajista ei ole riittäviä taitoja tieto- ja viestintätekniikan käytöstä opetuksessa"

Jäisi edes näihin vastavalmistunisiin sekä ala- ja yläasteisiin mutta kun ei....
Anonyymi: Duh! 1.2.2010 17:21

Anonyymi
Windowsin opettaminen menee hukkaan. Kun lapset ovat työelämässä on Windows enää kammottava muisto.
Anonyymi: Tekniikka kehittyy 1.2.2010 19:19

Anonyymi
Tämän vuoksi jätin atk-tunnit kokonaan pois seiskaluokan parin harjoituksen jälkeen. Tulevaisuuteen on hankalaa ja kallista valmistaa nykyisyydessä.
Anonyymi: Toni 2.2.2010 12:51
Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Uusimmat uutiset

Digiyesterday


2011

Kolme vuotta sitten

Nintendo-pomoilla laskee palkka

01.08.2011 Japanilaisen peliyhtiö Nintendon toimitusjohtaja ilmoitti alentavansa palkkansa puoleen nykyisestä. Muut johtajat suostuvat 20–30 prosentin leikkauksiin.

.