Taloussanomat
Lue uutinen mobiilisivustolla

Maahanmuuttovirasto pyrkii eroon papereista

Kuva: Mikko Stig / Lehtikuva

1.12.2010 10:15 Maahanmuuttoviraston suurhanke, sähköinen asiankäsittelyjärjestelmä, on vihdoin otettu käyttöön. Hakemusten jättö internetissä ei kuitenkaan vielä onnistu.

Maahanmuuttovirasto on ottanut käyttöön kaikkinensa kymmenen miljoonaa euroa maksavan UMA-järjestelmän. Kirjainlyhenne tulee sanoista ulkomaalaisasiain sähköinen asiankäsittelyjärjestelmä.

Uudella järjestelmällä virasto korvaa nykyisen ulkomaalaisrekisteriin pohjautuvan asiankäsittelyn. Ensimmäisessä vaiheessa tulee käyttöön sähköisen asiankäsittelyn työjonojen ja työnkulkujen hallinta. Esimerkiksi ulkomaan edustustoon jätetyt hakemukset siirtyvät nyt sähköisesti Suomeen käsiteltäväksi.

Järjestelmän toinen vaihe otetaan näillä näkymin käyttöön alkuvuonna 2011. Silloin virasto pääsee kokonaan eroon papereista, ja esimerkiksi oleskelulupaansa uusiva asiakas pystyy jättämään hakemuksen sähköisesti verkkopalveluun ja seuraamaan oman asiankäsittelynsä vaiheita verkkosivulta.

Tehoa vähemmällä
työvoimalla

UMA on ulkomaalaisprosesseihin osallistuvien viranomaisten ja sidosryhmien yhteinen työväline ja sillä on yhteensä yli 10 000 käyttäjää. Järjestelmää käytetään useassa eri ministeriön alaisessa hallinnossa, kuten poliisissa, rajavartiolaitoksella ja edustustoissa ympäri maailmaa.

Maahanmuuttovirastossa uuden tietojärjestelmän uskotaan lyhentävän käsittelyaikoja, parantavan asiakaspalvelua ja tuovan merkittäviä kustannussäästöjä.

Resurssipulan kanssa kamppaillut Maahanmuuttovirasto päättää muun muassa turvapaikoista ja oleskeluluvista. Viime aikoina ruuhkaa ovat aiheuttaneet somalialaisten perheenyhdistämishakemukset.

UMAn tuomat kustannussäästöt eivät tarkoita uuden työvoiman palkkaamista, koska valtion laajempi tuottavuusohjelma edellyttää väen vähentämistä.

Järjestelmä
vuoden myöhässä

Järjestelmän piti tulla käyttöön jo viime vuonna. Maahanmuuttoviraston mukaan viivästyksen syynä oli laadunvarmistus. Virasto ei halunnut ottaa käyttöön mahdollisesti keskeneräistä tai huonon käyttökokemuksen omaavaa järjestelmää. Tietotekniikasta haluttiin toimivaa heti avauksessa.

Järjestelmän toimittaa Accenture.

Viraston mukaan sähköistys ei tarkoita perinteisen asiakaspalvelun supistamista. Virastossa tiedetään, että kaikki maahanmuuttajat eivät välttämättä ole sinut sähköisen asioinnin kanssa, vaan haluavat olla tekemisissä suoraan ihmisten kanssa. Itsepalveluasteen merkittävä nostaminen on kuitenkin tavoitteena.

Jutun kirjoitti: Tuomas Linnake

Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.

Virhe haettaessa keskusteluita. Virheestä on tiedotettu ylläpidolle.

Uusimmat uutiset

Digiyesterday

2009

Viisi vuotta sitten

Google kiersi satojen miljoonien verot

19.04.2009 Hakukoneyhtiö Google kiersi veroja satojen miljoonien eurojen edestä Britanniassa vuonna 2007 kierrättämällä tuloja Irlannin ja Bermudan kautta.


2011

Kolme vuotta sitten

Nokian siruvalmistajalla kävi kauppa vaisusti

19.04.2011 Texas Instrumentsin tulosparannus jäi alkuvuonna odotuksia vaisummaksi eikä tulosohjauskaan yltänyt odotuksiin.

.