Taloussanomat
Lue uutinen mobiilisivustolla

HS: Facebookin käyttö muuttaa persoonallisuutta

Kuva: Lehtikuva

10.8.2011 12:46 Sosiaaliset mediat vain vahvistavat mahtailua ja narsismia. Omaa brändiä myydään kuin shampoota, tutkija kirjoittaa.

Facebook tekee mahtailevia narsisteja ja verkon hyvätkään puolet eivät välttämättä ole niin hyviä, kirjoittaa Stanfordin yliopiston lääketieteen tohtori Elias Aboujaoude. Tampereen yliopiston yliopistonlehtori Marko Nenonen siteeraa Aboujaouden ajatuksia Helsingin Sanomissa.

Aboujaouden mukaan Facebook vahvistaa monia ihmisyyden huonoja puolia. Eniten Facebook paisuttaa narsismia ja mahtailun tarvetta.

Myös American Psychological Associatonin tutkija Larry Rosen havaitsi tuoreessa tutkimuksessaan, että runsaasti Facebookia käyttävät nuoret ovat muita useammin narsisteja. Facebookissa narsismi on tehty helpoksi. 

– Me objektisoimme itsemme, poimimme parhaat puolemme ja korostamme niitä, sitten kauppaamme niitä samalla tavalla kuin kaupataan autoja ja shampoota, Aboujaoude kirjoittaa.

Rosen huomasi tutkimuksessaan, että nuorten runsas Facebook-käyttö lisää myös masennusta ja ahdistuneisuutta.

– Internet ei itsestään selvästi lisää mahdollisuuksia saada tietoa, sillä voimme muokata sivujemme tarjonnan toivotunlaiseksi. Kaikki erilainen suodattuu silmistämme ja vahvistamme vain jo omaksumiamme käsityksiä. Ja se, että huomaa olevansa jälleen oikeassa, tuo tyydytystä, Nenonen kirjoittaa.

Aboujaouden mukaan verkossa on kuitenkin paljon hyviä puolia. Nyt tilanne on se, että sosiaalisen median nykyiset käytännöt vahvistavat huonoja piirteitä.

Jutun kirjoitti: Digitoday

Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.

Kommentit (19)

Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Yksi vastenmielisimmistä ilmiöistä on feikki kansalaisaktiivisuus sosiaalisessa mediassa.

Suklaapolvet osallistuvat kaikkeen mahdolliseen netin kautta, todellisessa elämässä kaikki teot jää virtuaaaliselle tasolle.
Anonyymi: Talonmies 10.8.2011 13:40

Anonyymi
Sosiaaliset mediat vain vahvistavat mahtailua ja narsismia. Omaa brändiä myydään kuin shampoota, tutkija kirjoittaa.


Jassoo. Jos näin tosiaan on, niin kuinkahan hirveä se Jygä K:n Facebook-sivu sitten mahtaakaan olla?

Meinaan vaan, kun tyyppi jo elävässä elämässäkin on noin vastenmielinen ja narsistinen.
Anonyymi: Kauhuskenaario 10.8.2011 13:41

Anonyymi
Henkilöt jotka rehentelevät esitellen itseään ja kaveripiiriään Facebookissa, ovat narsisteja. He mahtailevat ominaisuuksillaan ja haluavat näyttää kuinka suosittuja ovat. Todellisuudessa nämä ovat usein vain sulkeutuneita kuppikuntia. Hieman googlasin ja löysin Facebookista entiseltä työpaikaltani tutun joukon, joka harrasti työpaikkakiusaamista julkisesti. Heillä oli tapanaan huudella ja pitkin käytäviä muille työtovereille ja nimitellä heitä pilkkanimillä. Kun työnantaja hakee työntekijää yrityksen palvelukseen, kannattaa tarkistaa että ko. hakijat eivät ole Facebookin listoilla. Näin yritys välttyy työntekijöitä, jotka pilaavat yrityksen työilmapiiriä.
Anonyymi: Facebookissa on nars 10.8.2011 13:49

Anonyymi
Nämä bloggaavat aivottomat apinat eivät osaa ajatella mitään muuta kuin milloin saavat tehtyä seuraavan "twiittinsä", tai kertoa todella kiinnostavan tiedon siitä, että söivät juuri hampurilaisen "ystävilleen".

Elämä on aika köyhää näillä säälittävillä olioilla.
Anonyymi: MonkeyBrains 10.8.2011 13:52

Anonyymi
"Sosiaalisen median"ihmisyys?Henkilöt esittelevät itsensä ammatteina ja titteleinä.Yksinäisyys,epäsosiaalisuus ja ystävien puute leimaa käyttäjiä.
Anonyymi: lapsellista puuhaste 10.8.2011 13:55

Anonyymi
Apple tuotteiten käyttö muuttaa persoonallisuutta, tulee putkinäkö ja selektiivinen kuulo eli kuule mitä halua kuulla sekä joukko tyhmyys tiivistyy.
Anonyymi: Nimetön 10.8.2011 14:07

Anonyymi
Yksi vastenmielisimmistä ilmiöistä on feikki kansalaisaktiivisuus sosiaalisessa mediassa.

Suklaapolvet osallistuvat kaikkeen mahdolliseen netin kautta, todellisessa elämässä kaikki teot jää virtuaaaliselle tasolle.


Kyllä näyttää Talonmieskin viihtyvän päivät pitkät täällä virtuaalimaailmassa ?
Anonyymi: Virtuaali 10.8.2011 14:19

Anonyymi
Millä tavoin FB:ssä oleva eroaa tänne kirjoittavista?
Vastaus = Ei mitenkään!
Anonyymi: Näin se vaan on 10.8.2011 14:22

Anonyymi
Facebook on sopuli älykääpiöitä varten ja sellaisena pysyy.
Anonyymi: En ole koskaan liitt 10.8.2011 14:43

Anonyymi
facebook on iso vitsi.
Anonyymi: ihme että vielä on o 10.8.2011 14:44
Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Uusimmat uutiset

Digiyesterday

2009

Viisi vuotta sitten

PlayStation peittosi Nintendon

20.10.2009 Nintendon voittokulku tyssäsi Yhdysvaltain pelimarkkinoille. Markkina pinnisti syyskuussa prosentin kasvuundotuksen.


2011

Kolme vuotta sitten

Trainers' House jatkoi tappioputkea

20.10.2011 Konsulttiyhtiö Trainers' Housen tulos ja liikevaihto vuoden kolmannella neljänneksellä pysyttelivät viimevuotisen suuruisina.

.