Taloussanomat
Lue uutinen mobiilisivustolla

Greenpeace valtasi Applen seinän

15.5.2012 16:04 Ympäristöjärjestö heijasti Applen pääkonttorin seinustalle vaatimuksia puhtaasta pilvestä.

Pilvipalveluihin voimakkaasti panostava Apple joutui Greenpeacen tempauksen kohteeksi tiistaina. Aktivistit heijastivat yhtiön Kalifornian pääkonttorin seinälle vaatimuksia ympäristöystävällisestä liiketoiminnasta.

Greenpeace keräsi kannattajiltaan Facebookin ja Twitterin kautta kommentteja ja valokuvia, jotka sitten ammuttiin pääkonttorin seinälle. Järjestön mukaan viestien esittäminen piti sitten lopettaa.

Viesteissä luki muun muassa "olkaa osa seuraavaa vuosisataa, ei edellistä" ja "äkkiä nyt, tehkää se".

Tempaus oli osa Greenpeacen laajempaa kampanjaa niitä yrityksiä vastaan, joiden pilvipalveluja järjestö pitää likaisina. Aiemmin keväällä aktivistit päästivät irti mustia ilmapalloja Applen kauppojen sisällä.

Applen lisäksi Greenpeace on moittinut etenkin Microsoftia ja Amazonia likaisesta pilvestä. Ympäristöjärjestö on arvostellut yhtiöitä hiilivoiman käyttämisestä palvelinkeskustensa virranlähteenä.

Apple on puolustautunut Greenpeacen syytöksiltä ja on myös luvannut, että sen tuleva datakeskus käyttää vain uusiutuvaa energiaa.

Microsoft on puolestaan vannonut olevansa hiilineutraali yhtiö keskikesästä alkaen. Greenpeace suhtautui ilmoitukseen varauksella.

VerkossaGreenpeacen blogikirjoitus
Jutun kirjoitti: Tuomas Linnake

Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.

Kommentit (18)

Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Jos haluat elää eettisesti, niin älä osta mitään
Anonyymi: samaa kakkaa 15.5.2012 16:20

Anonyymi
Jonku pitäisi alkaa valvomaan greenpeaceä. Ihmeellistä pelleilyä.
Greenpeace voisi vaikka alkaa itse kehittämään parempia ratkaisuja teollisille firmoille, jos ei oma kehittäminen kiinnosta niin voivat inistä rauhassa tai olla inisemättä ei paljoa ole merkitystä.

Ihan ok asianpuolesta puhuvat (välillä, ei aina) mut lähestymis tavat ovat hyvin amatöörimäisiä ja 88% greenpeaceläisitä tuskin tietää mitä tarkoittaa uusiutuva energia (ei millään pahalla) tai mitä todellisuudessa on "likainen pilvi"
Anonyymi: Kerker-k2 15.5.2012 16:35

Anonyymi
Ubuntussa ei käytetä mitään muuta pilveä paitsi se mitä minä pöllyttelen kavereiden kanssa ja sekin on itse kasvattetua. Vaatehuoneessa.
Anonyymi: Pena Kontulasta ja L 15.5.2012 16:57

Anonyymi
Jonku pitäisi alkaa valvomaan greenpeaceä. Ihmeellistä pelleilyä.


Hienoa, että tällaisia järjestöjä on olemassa. Mahtavaa toimintaa! Laillisuus kun ei ole riittävä tae siitä, että jokin asia tehdään "hyvin". Tällaista aktivismia tarvitaan osoittamaan toiminnallisia epäkohtia, joita laki ei kykene osoittamaan.
Anonyymi: Nimetön 15.5.2012 17:27

Anonyymi
Jonku pitäisi alkaa valvomaan greenpeaceä. Ihmeellistä pelleilyä.
Greenpeace voisi vaikka alkaa itse kehittämään parempia ratkaisuja teollisille firmoille, jos ei oma kehittäminen kiinnosta niin voivat inistä rauhassa tai olla inisemättä ei paljoa ole merkitystä.

Ihan ok asianpuolesta puhuvat (välillä, ei aina) mut lähestymis tavat ovat hyvin amatöörimäisiä ja 88% greenpeaceläisitä tuskin tietää mitä tarkoittaa uusiutuva energia (ei millään pahalla) tai mitä todellisuudessa on "likainen pilvi"


Jaa Greenpeacekö on väärässä juuri silloin kun syyttää Applea? Applea ei ole kiinnostanut luonnonsuojelu tai työvoiman huono olo ennen kuin niistä on nostettu julkinen metakka, joten jälleen kerran ylimieliset Applen mainetta puolustavat fanboit vinkuvat miten ilkeä ja huono se Greenpeace onkaan.

On varmaan ikävä huomata, ettei se Applen PR kerrokaan muusta kuin Applen mainosmiesten luomista uskomuksista muka niin ylevästä firmasta. Samanlainen pelkästään rahaa tavoitteleva lafka se on kuin muutkin, mutta on vaan osannut luoda uskonnon itsensä ympärille.
Anonyymi: kode 15.5.2012 17:42

Anonyymi
Jaa Greenpeacekö on väärässä juuri silloin kun syyttää Applea? Applea ei ole kiinnostanut luonnonsuojelu tai työvoiman huono olo ennen kuin niistä on nostettu julkinen metakka, joten jälleen kerran ylimieliset Applen mainetta puolustavat fanboit vinkuvat miten ilkeä ja huono se Greenpeace onkaan.

On varmaan ikävä huomata, ettei se Applen PR kerrokaan muusta kuin Applen mainosmiesten luomista uskomuksista muka niin ylevästä firmasta. Samanlainen pelkästään rahaa tavoitteleva lafka se on kuin muutkin, mutta on vaan osannut luoda uskonnon itsensä ympärille.


Greenpeace on Applen kimpussa ei syystä, vaan sen takia, että se saa maksimimäärän julkisuutta. Maailmassa on oikeasti luontoa rais kaavia firmoja, joiden kimpussa Greenpeacen pitäisi olla.
Anonyymi: Talvivaara 15.5.2012 17:47

Anonyymi
Viesteissä luki muun muassa "olkaa osa seuraavaa vuosisataa, ei edellistä"

Olisikohan oikea käännös kuitenkin: "Olkaa osa seuraavaa vuosisataa, älkää viimeistä"


Tässä tarkoitetaankin Applen tuotteiden ominaisuuksia ja laatua.
Anonyymi: Entinen IFani 15.5.2012 18:08

Anonyymi
Viherpipertäjät vaativat puhdasta pilveä, no mikäs sen luonnollisempaa.
Anonyymi: ... 15.5.2012 18:43

Anonyymi

Greenpeace voisi vaikka alkaa itse kehittämään parempia ratkaisuja teollisille firmoille, jos ei oma kehittäminen kiinnosta niin voivat inistä rauhassa tai olla inisemättä ei paljoa ole merkitystä.


Mikä ihmeen asenne tämä on? Vähän kuin Amnesty kritisoisi Niken lapsityövoiman käyttöä, niin olisi Amnestyn, ei Niken vastuulla lopettaa Niken haitallinen toiminta? Mistä lähtien yritykset eivät ole vastuussa omasta toiminnastaan, vaan esimerkiksi Greenpeace olisi muka vastuussa Applen toiminnasta?
Anonyymi: T0bbe 15.5.2012 18:58

Anonyymi
"Viherpipertäjät vaativat puhdasta pilveä, no mikäs sen luonnollisempaa."

Kyllä taas mahtavan loistava kommentti. En ole vihreitä hetkeen äänestänyt, mutta tuo että jotain kutsuu piipertäjäksi osoittaa ehkä tämän illan suurinta typeryyttä.

Luuletko että vihreät eivät käytä toetokoneita?
Luuletko että vihreät asuvat vielä puussa ilman muita mukavuuksia?

Jos epäröit kummassakaan kehotan edellisen luokan, eli seiskan kertaamista.
Anonyymi: Seitsemän. 15.5.2012 20:19
Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Uusimmat uutiset

Digiyesterday


2011

Kolme vuotta sitten

Chrome ohittaa kohta Firefoxin

01.11.2011 Googlen Chrome-selain jatkaa kasvuaan. Jos nykytahti jatkuu, Chrome ohittaa puolessa vuodessa suosiossa Firefoxin.

.