Taloussanomat

Tesla paloi täysin poroksi Norjassa

Kuva: © Hannibal Hanschke / Reuters

5.1.2016 12:43 Sähköauto Tesla roihahti liekkeihin perjantaina Norjassa, paikalliset viestimet kertovat.

Sähköautonvalmistaja Teslan Model S -ajoneuvo syttyi perjantaina palamaan kesken latauksen Brokelandsheiassa Norjassa.

Asiasta kertovat muun muassa Fædrelandsvennen- ja Verdens Gang -lehdet. Lehtien mukaan auto oli parkkeerattu latauksen ajaksi, eikä sen sisällä ollut ketään.

Viestimien mukaan paikalliset paloviranomaiset saivat tilanteen hallintaan, mutta tuli ehti tuhota auton pahoin.

Tesla vahvisti uutistoimisto Bloombergille olevansa tietoinen tapahtuneesta. Yhtiö kertoo tutkivansa tapauksen tarkasti.

Palamaan syttyneet Model S -ajoneuvot herättivät huomiota kesällä 2013, kun kolme autoa syttyi palamaan kuuden viikon aikana.

Jutun kirjoitti: Taloussanomat–Bloomberg

Taloussanomat–Bloomberg

Kommentit (17)

Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Vertailun vuoksi viime vuonna USA:ssa paloi yli 200 000 POLTTOmoottoriautoa...
Anonyymi: BensaPalaa 5.1.2016 13:56

Anonyymi
Vertailun vuoksi viime vuonna USA:ssa paloi yli 200 000 POLTTOmoottoriautoa...


Sehän on likipitäen sama määrä kuin Norjassa on poroja, nyt tuli yksi lisää, kun kerran poroksi paloi.
Anonyymi: FaktaaKehiin 5.1.2016 14:40

Anonyymi
Vertailun vuoksi viime vuonna USA:ssa paloi yli 200 000 POLTTOmoottoriautoa...


Vertailun vuoksi mainittakoon, että Tesloja on vain murto-osa verrattuna POLTTOmoottoriautoihin...
Anonyymi: SähköKuluu 5.1.2016 15:02

Anonyymi
Vertailun vuoksi mainittakoon, että Tesloja on vain murto-osa verrattuna POLTTOmoottoriautoihin...


Paitsi että (ja vertailun vuoksi) Norjassa esimerkiksi tänä vuonna joka viides uusi auto on sähköauto. Joka kolmas koko Euroopassa myydystä sähköautoista myydään Norjassa. Kaiken kaikkiaan Norjassa on tällä hetkellä 50 000 rekisteröityä sähköautoa.

Palosta kärsineitä sähköautoja Norjassa siis 1/50 000 = 0,002%

USA:ssa on karrikoituna noin 250 000 000 ajoneuvoa, oletetaan nyt että nämä ovat polttomoottorilla varustettuja. Näistä siis 200 000 paloi.

Vertailukelpoiseksi suhdeluvuksi saadaan siis 200 000/250 000 000 = 0,08%

Eli polttomoorritityyppisten autojen paloherkkyys on melkein kertaluokkaa suurempi!

Siinä vähän pureksittavaa nimimerkille SähköKuluu. Ei mulla muuta.
Anonyymi: BensaHaisee 5.1.2016 17:06

Anonyymi
Akut. Kaikkeen sähköpalamiseen on aina enempi tai vähempi syynä akut. Arktinen ilmasto on armoton akuille, tulee oleen ikuinen riesa se että pieninkin epävakaus akussa tekee niistä arvaamattomia eikä se tuu nykytekniikoilla muuttumaan. Tesloissakin se on katastrofaalinen menoerä kun akut vikaantuu, voi ostaa miltein uuden auton akkujen hinnalla.
Anonyymi: Palopommi 5.1.2016 17:53

Anonyymi
Akut. Kaikkeen sähköpalamiseen on aina enempi tai vähempi syynä akut. Arktinen ilmasto on armoton akuille, tulee oleen ikuinen riesa se että pieninkin epävakaus akussa tekee niistä arvaamattomia eikä se tuu nykytekniikoilla muuttumaan. Tesloissakin se on katastrofaalinen menoerä kun akut vikaantuu, voi ostaa miltein uuden auton akkujen hinnalla.


Ja polttomoottoriautojen palamiseen on omat syynsä jne. Tesloissa ei tarvitse akkujen suhteen olla huolissaan, sillä niillä on 8 vuoden takuu. Tuohon mennessä polttomoottoriautoa on ehditty remontoimaan sen akkupakan hinnan verran ja enemmänkin. Ja tässä ei ole otettu huomioon sitä, että kahdeksassa vuodessa akkutekniikka kehittyy ja halpenee, jolloin tuolloin akkunsa mahdollisesti uusivalle varaosapakan hinta on puolittunut, jos enemmänkin ja samaisen pakan energiakapasiteetti on kaksinkertaistunut, auton ostohetkestä.
Anonyymi: NokiTykit 5.1.2016 18:13

Anonyymi
Omituinen juttu. Ainakun tulee tällainen uutinen niin löytyy fanaattisia sähköautonpuolustajia, suorastaan raivokkaita mutku-tilastoja.
Sähköauto on jees mutta onhan se nyt vaan tosiasia, että öljy on naurettavan halpaa, polttomoottorit luotettavia, edullisia ja piiiiitkä toimintasäde. Sähköautot vielä kaukana tästä. Ei Norjassakaan olisi montaa sähkistä ilmanmittavia verokompensointeja.
Sähköauto hyvä, Tesla hyvä jne mutta vielä vähän cityboy-juttu :)
Anonyymi: Nipsu75 6.1.2016 7:42

Anonyymi
Omituinen juttu. Ainakun tulee tällainen uutinen niin löytyy fanaattisia sähköautonpuolustajia, suorastaan raivokkaita mutku-tilastoja.


Omituinen juttu on se, että pitää oikein kaivamalla kaivaa kaikenlaisia "skandaaliuutisia" Teslasta. Vaikka klikkausten takiahan tämäkin uutinen on ja jokainen kommentoija meni retkuun.

Polttomoottoriautoja palaa päivittäin joten se ei edes aina ylitä uutiskynnystä. Viimeksi eilen on näköjään polttomoottoriauto syttynyt palamaan kun googlasi.
Anonyymi: TeslaPower 6.1.2016 14:52

Anonyymi
Akut. Kaikkeen sähköpalamiseen on aina enempi tai vähempi syynä akut. Arktinen ilmasto on armoton akuille, tulee oleen ikuinen riesa se että pieninkin epävakaus akussa tekee niistä arvaamattomia eikä se tuu nykytekniikoilla muuttumaan. Tesloissakin se on katastrofaalinen menoerä kun akut vikaantuu, voi ostaa miltein uuden auton akkujen hinnalla.


Teslan akuilla on 8 vuoden takuu..

Kaikki muu tekstisi onkin sitten ihan pelkkää hihasta vedettyä roskaa, jolla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
Anonyymi: BottivarmistusOli23 6.1.2016 14:54

Anonyymi

Vertailun vuoksi mainittakoon, että Tesloja on vain murto-osa verrattuna POLTTOmoottoriautoihin...


Joo. Mutta älä itke kun lasket suhteelliset osuudet. Polttomoottoriautot nimittäin palavat sen mukaan huomattavasti useammin..

Eli haluatko veikata uudestaan vai lopetatko pelin tähän?
Anonyymi: BottivarmistusOli54 6.1.2016 14:56
Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Uusimmat uutiset

Digiyesterday

2011

Viisi vuotta sitten

Ixonos irtisanoo ja lomauttaa

01.06.2011 Tietotekniikan palveluyhtiö Ixonos irtisanoo kahdeksan työntekijää hallinnosta ja liiketoiminnan tukitoiminnoista yt-neuvotteluidensa päätteeksi.

.